راهکارهای طبیعی برای تقویت حافظه‌

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حافظه‌ ضعیف آزاردهنده است و می‌تواند شما را با مشکلات مختلفی مواجه کند.
راهکارهای طبیعی برای تقویت حافظه‌

ژنتیک نقش مهمی در از دست دادن حافظه، به‌ویژه در عارضه‌های عصب‌شناختی مانند بیماری آلزایمر ایفا می‌کند. هرچند تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم غذایی و سبک زندگی هم تاثیر قابل‌توجهی روی حافظه می‌گذارند. اگر شما هم نگران ضعیف شدن حافظه‌ خود هستید و به دنبال راهکارهای طبیعی برای تقویت حافظه‌ خود هستید، مطلب امروز مجله دلتا را از دست ندهید. تا پایان با ما همراه باشید.

راهکارهای طبیعی برای تقویت حافظه‌

۱. وزنتان را در محدوده‌ سالم حفظ کنید

حفظ وزن در محدوده‌ سالم برای سلامت عمومی بدن و تقویت حافظه ضروری است. چندین مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که چاقی عامل خطر زوال عقل است. جالب است بدانید که داشتن اضافه وزن می‌تواند منجر به تغییراتی در ژن‌های مرتبط با حافظه در مغز شود و تاثیر منفی روی حافظه بگذارد.

اضافه وزن همچنین می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین و التهاب شود که هر دو می‌توانند تاثیرات منفی روی مغز داشته باشند. یک مطالعه روی ۵۰ نفر که سنشان بین ۱۸ تا ۳۵ سال بود، نشان داد که بین شاخص توده‌ بدنی بالاتر و عملکرد به‌شدت ضعیف در تست‌های حافظه ارتباط وجود دارد. اضافه وزن همچنین منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود که در آن حافظه و عملکرد شناختی از بین می‌رود.

راهکارهای طبیعی برای تقویت حافظه‌

۲. قند کمتری مصرف کنید

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، رژیم غذایی تاثیر غیرقابل‌انکاری روی حافظه دارد. مصرف مقدار زیاد قند با عارضه‌های مختلف و بیماری‌های مزمن از جمله زوال عقل در ارتباط است. تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی حاوی قند زیاد می‌تواند منجر به ضعیف شدن حافظه و کاهش حجم مغز در محل ذخیره‌ حافظه‌ کوتاه‌ مدت شود.

یک مطالعه روی بیش از ۴ هزار نفر به این نتیجه رسید، ظرفیت مغز افرادی که نوشیدنی‌های شیرین (مثل نوشابه) بیشتری مصرف کردند، به‌طور میانگین کمتر از کسانی بود که قند کمتری مصرف می‌کردند. علاوه بر این حافظه‌‌ این افراد هم ضعیف‌تر بود. کاهش قند مصرفی نه تنها برای حافظه مفید است، بلکه سلامت عمومی بدن را نیز افزایش می‌دهد.

۳. به اندازه‌ کافی بخوابید

بین کمبود خواب و ضعیف شدن حافظه برای مدتی ارتباط وجود دارد. خواب نقش مهمی در تثبیت حافظه دارد. طی این فرآیند حافظه‌ کوتاه‌مدت تقویت شده و به حافظه‌ بلندمدت تبدیل می‌شود. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که اگر دچار کمبود خواب باشید، حافظه‌تان به‌طرز منفی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

یک مطالعه تاثیر خواب را روی ۴۰ کودک بررسی کرد که سنشان بین ۱۰ تا ۱۴ سال بود. محققان به یک گروه از کودکان برای انجام تست حافظه آموزش دادند. کودکان این گروه شب خوابیدند و صبح روز بعد آزمون دادند. گروه دیگر از کودکان بدون اینکه در فاصله‌ بین آموزش و آزمون بخوابند، آزمون دادند. نتایج این مطالعه نشان داد عملکرد گروه اول که بین آموزش و آزمون خوابیدند، ۲۰ درصد بهتر از گروه دوم بود.

یک مطالعه‌ دیگر به این نتیجه رسید پرستارانی که در شیفت شب کار می‌کردند، خطای ریاضی بیشتری داشتند و عملکردشان در آزمون‌های حافظه ۶۸ درصد ضعیف‌تر از پرستارانی بود که در شیفت روز کار می‌کردند. متخصصان توصیه می‌کنند که بزرگسالان هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابند.

۴. به رژیم غذایی خود کاکائو اضافه کنید

کاکائو نه تنها خوشمزه است، بلکه آنتی‌اکسیدان‌های قوی به نام فلاونوئید نیز دارد. تحقیقات عنوان می‌کنند که فلاونوئید برای مغز فواید قابل‌توجهی دارد. این نوع آنتی‌اکسیدان ممکن است به تحریک رشد رگ‌های خونی و عصب‌ها کمک کند و جریان خون را در بخش‌هایی از مغز افزایش دهد.

یک مطالعه روی ۳۰ فرد سالم به این نتیجه رسید کسانی که شکلات تلخ حاوی ۷۲۰ میلی‌گرم فلاونوئید مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که شکلات سفید بدون فلاونوئید خوردند، حافظه‌ بهتری داشتند. برای اینکه بیشترین بهره را از خواص شکلات تلخ ببرید، شکلات تلخی را خریداری کنید که دست‌کم ۷۰ درصد باشد.

۵. بازی‌های فکری انجام دهید

به کار بردن مهارت‌های شناختی از طریق انجام بازی‌های فکری یک روش مفرح و اثرگذار برای تقویت حافظه به شمار می‌رود. جدول یک نمونه‌ عالی از این بازی‌ها برای تقویت حافظه محسوب می‌شود.

مطالعه‌ انجام شده روی ۴۲ فرد بزرگسال مبتلا به اختلال شناختی خفیف به این نتیجه رسید که انجام بازی‌های فکری در موبایل به مدت دست‌کم پنج روز در هفته منجر به بهبود حافظه‌ کوتاه‌مدت، حافظه‌ کاری، توانایی حل مسئله و تمرکز می‌شود‌. علاوه بر این نشان داده شده که بازی‌های فکری خطر ابتلا به زوال عقل را در بزرگسالان کاهش می‌دهند.

راهکارهای طبیعی برای تقویت حافظه‌

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ماه در آینده‌ زمین را تنها خواهد گذاشت را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۶:۳۰ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۸ دی ۱۴۰۰ در ۱:۳۱ ب٫ظ

      ممنونم از مراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در ۳:۲۸ ب٫ظ

    عالی❤️

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۶ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۲۳ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…