هر آنچه لازم است در مورد بیمه بیکاری بدانید

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید شما هم تصور نمی‌کردید نیاز به گرفتن بیمه بیکاری داشته باشید، اما امروز نیاز دارید که از این تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنید. افراد زیادی هستند که به علت عدم اطلاع از قوانین و شرایط بیمه بیکاری، از این تسهیلات قانونی محروم می‌شوند.
نکات مهم بیمه بیکاری

بیمه بیکاری تسهیلاتی قانونی بوده که قانون‌گذار برای آن دسته از کارگران و شاغلان که به‌صورت غیر ارادی مجبور به ترک شغل خود شده‌اند، در نظر گرفته است. ضمن آن‌که فرد بیکار باید آماده برای کار و پذیرفتن شغل جدید نیز باشد. این تسهیلات می‌تواند مزایا و معایبی را برای کارگران و افراد شاغل به همراه داشته باشد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم بیمه بیکاری می‌پردازیم.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بیکاری غیرارادی: یکی از شروط مهم غیرارادی بودن ترک شغل است. واژه غیرارادی دو حالت خاص دارد. یک حالت آن است که شما به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، حریق، زلزله و امثال آن از کار بیکار شده باشید. حالت دیگر آن است که شما به علت تغییرات ایجاد شده در واحد محل کار، از کار بیکار شده باشید.

داشتن تابعیت ایرانی: برای استفاده از این مستمری نیاز است که شما دارای تابعیت ایرانی بوده و افرادی که تابعیت ایرانی ندارند نمی‌توانند آن را دریافت کنند.

تابع قانون کار: نیاز است که افراد قبل از بیکار شدن در واحد محل کار تحت پوشش قانون کار و قانون تامین اجتماعی بوده باشند.

سابقه بیمه: افراد باید قبل از آن‌که بیکار شوند، به مدت ۶ ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند. البته افرادی که به علت حوادث غیرمترقبه که به آن اشاره شد بیکار می‌شوند، از داشتن این شرط معاف هستند و نیازی به سابقه بیمه ندارند.

در صورت امکان بعد از سربازی: افراد مجردی که در دوران دریافت بیمه بیکاری به خدمت اعزام شوند، مستمری آن‌ها قطع خواهد شد. بعد از پایان خدمت چنان‌چه باز هم واحد کار از اشتغال آن‌ها امتناع کند، می‌توانند ادامه مقرری خود را دریافت کنند.

آیا بیمه بیکاری جزو سابقه محسوب می‌شود؟

بسیاری نگران هستند که استفاده از بیمه بیکاری در میزان سوابق بیمه‌ای آن‌ها اثر منفی داشته باشد و بدین صورت دیرتر بتوانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

در این خصوص باید گفت که براساس قوانین و مقررات فعلی، مدت زمان دریافت این مقرری نیز جزو سوابق بیمه‌ای فرد جهت بازنشستگی یا موارد دیگر محسوب می‌شود.

نکات مهم بیمه

عواقب گرفتن بیمه بیکاری چیست؟

این سوال نیز جزو سوالات بسیار پرتکرار در بحث بیمه بیکاری است. متقاضیان استفاده از این تسهیلات معمولا این سوال را در ذهن دارند که معایب استفاده از بیمه بیکاری چیست؟

در پاسخ باید گفت که در این خصوص چندان جای نگرانی نیست. این‌گونه نیست که استفاده از این مستمری تاثیر بسیار منفی در آینده داشته باشد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، مدت زمان دریافت مستمری جزو سابقه افراد محسوب می‌شود.

اما نکته اساسی در خصوص عواقب گرفتن بیمه بیکاری به حقوق بازنشستگی افراد بر می‌گردد. میزان مستمری بازنشستگی براساس پرداختی دو سال آخر کار محاسبه خواهد شد.

اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که بهتر است در دو سال آخر قبل از بازنشستگی از بیمه بیکاری استفاده نکنید.

بیمه بیکاری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی نکات کلیدی درباره بیمه خودرو که نمی‌دانید مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …