آیا مدیر ساختمان می‌تواند آب و برق واحد بدهکار را قطع کند؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مسائل چالش‌برانگیز ساختمان‌ها نحوه جمع‌آوری شارژ واحدها است. به نحوی که حجم انبوهی از پرونده‌های قضایی، مربوط به اختلاف‌های میان ساکنان یک آپارتمان می‌شود.
قطع کردن آب و برق

گاهی اوقات پیش می‌آید که یکی از همسایگان از پرداخت پول شارژ ساختمان خودداری می‌کند. یعنی این همسایه وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا مدیر ساختمان می‌تواند انشعاب‌های همسایه‌ای که پول شارژ را نمی‌دهد قطع کند یا خیر؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع قطع کردن آب و برق می‌پردازیم.

قطع آب و برق توسط مدیر ساختمان

در صورت خودداری مالک یا مستأجر یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، مدیر ساختمان مراتب را از طریق اظهارنامه به او ابلاغ می‌کند. اگر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی‌اش را پرداخت نکند، مدیر ساختمان می‌تواند از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره به او خودداری کند.
لازم به توضیح است که منظور فقط خدمات مشترک است. پس اگر برق یا آب، اختصاصی مالک امتناع کننده از هزینه شارژ باشد، مدیر نمی‌تواند آن را قطع کند.
آب و برق ساختمان

برای قطع خدمات مشترک باید به دو نکته توجه داشت:

  •  برگ اظهارنامه برای امتناع‌کننده از طریق دادگستری فرستاده شود. ده روز از تاریخ ابلاغ آن گذشته باشد و مالک یا مستاجر از پرداخت شارژ امتناع کند.
  • مدیر ساختمان فقط حق قطع خدمات مشترک را دارد نه خدمات اختصاصی را. بنابراین اگر مدیر ساختمان بدون رعایت مراتب بالا خدمات مشترک را قطع کند، خودش قابل تعقیب بوده و از نظر کیفری به عنوان ممانعت از اجرای حق به مجازات حبس محکوم می‌شود.
حال اگر مالک یا مستاجر علیرغم قطع خدمات مشترک باز هم از پرداخت بدهی‌اش امتناع کرد، مدیر ساختمان به اداره ثبت محل آپارتمان مراجعه می‌کند. اداره ثبت بر مبنای اظهارنامه ابلاغ شده که از آن سخن گفتیم، علیه شخص امتناع کننده اجرائیه صادر می‌کند.
به نظر می‌رسد در صورتی‌که قطع خدمات مشترک ممکن یا موثر نباشد، مدیر ساختمان می‌تواند به دادگاه عمومی حقوقی دادخواست دهد.
دادگاه به این‌گونه شکایت‌ها خارج از نوبت رسیدگی می‌کند. همچنین واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه می‌شود، محروم می‌کند و تا دو برابر مبلغ بدهی، او را به نفع مجموعه جریمه خواهد کرد.

اعتراض به نظر مدیر ساختمان

لازم به ذکر است برای اعتراض به نظر مدیر ساختمان، ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه به مالک در دادگاه عمومی محل آپارتمان، می‌توان به این امر اعتراض نمود.
 دادگاه به این اعتراض خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی رسیدگی می‌کند و رای دادگاه قطعی است. در مواردی‌که خدمات مشترک قطع می‌شود و رسیدگی سریع به اعتراض مالک یا مستاجر ممکن نباشد، چنانچه دلایل معترض قوی بود، دادگاه دستور متوقف ماندن تصمیم قطع خدمات مشترک را صادر خواهد کرد.
قطع کردن آب و برق توسط مدیر ساختمان
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی آیا می‌توان قولنامه را به عنوان سند معامله به حساب آورد؟ مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …