راه‌هایی ساده برای فسخ قرارداد اجاره

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فسخ قرارداد اجاره اشاره به زمانی دارد که مستأجر و موجر برای مدت معین با یکدیگر بر سر اجاره‌ خانه‌ای توافق کرده باشند، اما به دلایل مختلف یکی از طرفین، خواهان فسخ قرارداد اجاره شود.
فسخ کردن قرارداد اجاره

در اجاره‌نامه همه‌ جزییات قرارداد اعم از مشخصات ملک، مشخصات موجر و مستاجر، مبلغ اجاره، مدت اجاره و سایر جزییات و شروط طرفین آورده می‌شود. فسخ قرارداد اجاره ممکن است به دو صورت فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد یا قبل از تحویل اتفاق بیفتد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فسخ کردن قرارداد اجاره می‌پردازیم.

موجر در چه صورتی حق فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد را دارد؟

معمولا موجران برای خانه‌هایی که اجاره می‌دهند، شرایطی را از قبل در نظر گرفته و آن را به متقاضیان اجاره اعلام می‌کنند.

در صورتی‌که مستاجر از ابتدا خود را واجد شرایط ذکر شده بداند. اما پس از عقد قرارداد معلوم شود که شرایط را ندارد، موجر می‌تواند فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد را انجام دهد.

برای مثال اگر موجر شرط کند که خانه‌اش را تنها به افراد متاهل اجاره می‌دهد. شخصی خود را متاهل نشان دهد اما بعد از بستن قرارداد معلوم شود که مجرد بوده است، موجر حق فسخ قرارداد اجاره را خواهد داشت.

همچنین در صورتی‌که بعد از عقد قرارداد اجاره معلوم شود مستاجر صلاحیت اخلاقی ندارد. در این شرایط نیز موجر می‌تواند قرارداد اجاره را بر هم زند.

بر اساس قانون در صورتی‌که مستاجر در پرداخت اجاره‌ خانه برای مدت ۳ ماه حق اجاره‌ خود را پرداخت نکند، موجر حق فسخ قرارداد اجاره را خواهد داشت.

فسخ کردن قرارداد

آیا فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل گرفتن خانه امکان‌پذیر است؟

پاسخ این سوال مثبت است. معمولا فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل ساده‌تر از فسخ قرارداد پس از تحویل صورت می‌گیرد.

بر اساس قانون در صورتی‌که موجر شرایطی را برای خانه‌ خود در قرارداد ذکر کند و مستاجر پس از رویت خانه، با شرایط متفاوت از قرارداد روبرو شود، حق فسخ قرارداد اجاره با مستاجر خواهد بود.

اگر خانه‌ مورد نظر دارای عیب و نقص‌هایی بود که نیاز به تعمیر داشت و موجر متعهد شده بود که آن‌ها را در مهلت معین برطرف کند، در صورتی‌که این کار را انجام ندهد، مستاجر می‌تواند فسخ قرارداد اجاره را انجام دهد.

اگر موجر بخواهد در بازه زمانی قبل از تحویل خانه قرارداد را فسخ کند، باید تمامی خسارات ناشی از این کار را به مستاجر پرداخت نماید.

فسخ قرارداد اجاره

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی آیا می‌توان قولنامه را به عنوان سند معامله به حساب آورد؟ مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …