چشمه‌های آب‌گرم ایران، جوشش تفریح و درمان از دل سنگ

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چشمه آب‌ گرم جایی است که گرم‌ترین آب بدون کوچک‌ترین دخالت انسانی به‌طور طبیعی از زمین خارج شده و این آب غنی از مواد معدنی پرخاصیت است.
چشمه های آب گرم ایران

چشمه‌های آب گرم به‌دلیل درصد بالای مواد حل شده معدنی، در درمان بیماری‌های مختلفی نظیر بیماری‌های پوستی، دردهای عضلانی، تسکین اعصاب، تنظیم فشار خون، بهبود دردهای کلیه و… موثر هستند. ضمن اینکه جنبه تفریحی نیز دارند. به همین دلیل در رونق صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت هستند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با چشمه های آب گرم ایران آشنا شوید.

چشمه های آب گرم ایران

چشمه های آب گرم آذربایجان غربی

۴۶ چشمه آب گرم و معدنی در آذربایجان غربی وجود دارد که خود عامل جذب گردشگر شده است. از چشمه‌های این استان می‌توان به چشمه‌های آب گرم «محال باراندوز»، «قینرجه» «هفت آباد» و «زنبیل» در ارومیه اشاره کرد. چشمه آب‌معدنی زنبیل به‌صورت حوضچه‌ای دایره‌ای شکل با قطر چهار متر است که از کف آن دائما گاز خارج می‌شود.

خوی نیز دارای چشمه‌های متعددی نظیر چشمه رازی، کلوانس، دسته دره، ایواوغلی، قره شعبان، قارنجه و… است که در درمان برخی بیماری‌ها مفید هستند.

آب گرم در ایران

چشمه های آب گرم سرعین

چشمه‌های آب گرم زیادی در سرعین وجود دارد که به‌خاطر ویژگی‌های درمانی خاص‌شان، بین گردشگران پرطرفدار هستند. گاومیش گلی، قهوه سویی، ساری سو، قره‌سو، پهنلی سو و مجتمع‌های آب درمانی سبلان، حمام طبیعی شفا و بش باجیلار از جمله چشمه‌های آب گرم سرعین محسوب می‌شوند. اما این همه ماجرا نیست و در فاصله پنج کیلومتری سرعین در «ویلا دره»، دو استخر آب سرد با آب گازدار وجود دارد که گردشگران علاوه بر نوشیدن آب آن‌ها می‌توانند تنی هم به آب بزنند.

آب گرم سرعین

آب گرم شابیل لاهرود

چشمه آب گرم شابیل با دمای حدد ۴۹ درجه سانتی‌گراد در دامنه کوه سبلان، در فاصله ۲۵ کیلومتری لاهرود و ۵۰ کیلومتری مشگین‌شهر در استان اردبیل قرار دارد که به‌دلیل داشتن اسید بی‌کربنیک، از آن برای درمان برخی بیماری‌های حرکتی و عصبی استفاده می‌شود.

چشمه آب گرم مرتضی علی

این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر طبس قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و درمانی طبس و استان خراسان جنوبی است. این چشمه‌ جوشان ویژگی متمایز و منحصربه‌فردی دارد. این چشمه با دو نوع آب گرم و سرد در کنار هم در دل کویر، از پدیده‌های نادر ایران به شمار می‌رود. این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه با هم پیش می‌روند، بدون اینکه به‌طور کامل با هم مخلوط شوند.

چشمه آب گرم

چشمه آب گرم محلات

چشمه‌های آب گرم محلات در ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر محلات در استان مرکزی قرار دارند و از نوع آب‌های گرم عمقی هستند که گرمای آن‌ها متناسب با سرعت بالا آمدن گاهی به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. اسامی برخی از این چشمه‌ها عبار‌ت‌اند از شفا، دنبه، روماتیسم، حکیم، سودا (بختیاری) و سلیمانیه که در این میان، چشمه حکیم دمای کمتری دارد.

محلات

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند آبشار لوه، رازی نهفته در قلب گلستان.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در ۶:۴۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…