تاثیر انتخاب مناسب پرده در دکوراسیون داخلی

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقش پرده در دکوراسیون داخلی بسیار فراتر از جنبه تزئینی و زیبایی آن است. پرده علاوه‌بر جنبه تزئینی که دارد، بسیار کاربردی است. در این مطلب نقش پرده و نحوه گزینش مناسب آن‌را به اختصار شرح می‌دهیم.
نقش پرده در دکوراسیون داخلی

نقش پرده در دکوراسیون خانه بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا علاوه‌ بر این‎که در زیبایی و تنظیم نور خانه نقش دارد، به‎عنوان یک عایق نیز عمل می‌کند. تنوع پرده‌ها به قدری زیاد است که گزینش آن کمی دشوار می‌شود. در این مطلب سعی می‌کنیم تا با ارائه چند نکته به انتخاب شما کمک کنیم.

در وهله اول هدف خود را از نصب پرده مشخص کنید. مثلاً آیا از آویختن پرده قصد دارید که اتاق را تاریک کنید یا نه. اگر قصد دارید اتاق تاریک شود، پرده‌هایی که آستر دارند، انتخاب مناسبی هستند. ولی اگر پرده‌ها را صرفاً به عنوان جزئی از دکوراسیون نصب می‌کنید و فقط به جنبه زیبایی آن توجه دارید، می‌توانید پرده‌های بدون آستر را نیز انتخاب کنید؛ اما خود آستر مزایایی دارد که توصیه می‌شود از آن استفاده کنید. مثلاً با ممانعت از تابش مستقیم نور خورشید به پرده، عمر پرده طولانی‌تر می‌شود.

پرده را از چه جنسی انتخاب کنیم؟

جنس پرده

ابتدا فضای اتاقی را که قرار است پرده در آن آویخته شود، در نظر بگیرید. اگر مثل اتاق پذیرایی یا غذاخوری، فضایی رسمی دارد، پرده‌های ابریشمی یا مخمل بسیار مناسب هستند. البته لازم نیست که حتما از این جنس پرده استفاده کنید. برای اتاق‌های رسمی می‌توانید از پارچه‌های ساتن هم استفاده کنید.

در مقابل برای اتاق‌های غیررسمی، مثل اتاق خواب یا آشپزخانه، بهتر است  از پارچه‌های کتان استفاده شود. البته مخمل، پارچه‌ای مناسب برای هر دو فضای رسمی و غیر رسمی  است.

رنگ پرده در دکوراسیون داخلی چه تاثیری دارد؟

رنگ پرده در دکوراسیون داخلی

برای انتخاب رنگ پرده این مسئله را در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید با دکوراسیون‌تان همرنگ باشد یا در تضاد با آن. ممکن است بخواهید پرده‌ای هم‌رنگ دکوراسیون‌تان انتخاب کنید. برای این انتخاب، پرده را با یکی از اجزای دکوراسیون، مثل رنگ دیوار، فرش یا مبل‌ها هماهنگ اما یکی دو درجه آن‌را تیره‌تر یا روشن‌تر انتخاب کنید. موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر پرده را بدون آستر انتخاب کرده‎اید، نور خورشید باعث می‌شود رنگ پرده در اتاق تابیده شود و اتمسفر فضا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

نکته‌ای که در مورد هماهنگ کردن پرده با مبلمان باید در نظر داشته باشید طرح پرده هااست. به این معنی که اگر مبل‌های شما طرح‌دار است، پرده ساده باشد و اگر مبلمان ساده دارید، از پرده‌های طرح‌دار استفاده کنید.

اندازه پرده را چگونه تعیین کنیم؟

andazeye parde dar decorasion تاثیر انتخاب مناسب پرده در دکوراسیون داخلی

در مورد اندازه پرده در نظر داشته باشید که قد یا طول پرده معمولاً ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر بلندتر از پنجره باشد. اگر پنجره شما قدی است، بهتر است بلندی پرده به‌گونه‌ای باشد که به زمین برسد، (۲ تا ۷ سانت). البته این پیشنهاد برای پرده‌های داخل حمام نیست و در حمام، پرده نباید به سطح زمین برسد.

در مورد عرض پرده در نظر داشته باشید که باید دو برابر عرض پنجره باشد. در این اندازه، چین‌های پرده به اندازه و استاندارد هستند و زیبایی پرده دو چندان می‌شود.

همچنین، چوب پرده باید کمی بالاتر از پنجره تعبیه شود. در این حالت پنجره درون قاب پرده قرار می‌گیرد و بسیار پرجلوه می‌شود. این اندازه باید حدود ۱۰ سانتی‌متر بالاتر باشد؛ اگر سقف، چنین اجازه‎ای به شما نمی‌دهد، آن‌ را در فاصله بین پنجره و سقف نصب کنید. در ضمن، چوب پرده را از هر دو طرف به اندازه ۳۰ سانتی‌متر بزرگ‎تر از پنجره در نظر بگیرید.

امید است با رعایت همین نکات کوچک، زیبایی پرده خانه خود را چند برابر کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…