سفر به عصر یخبندان، تجربه‌ای شگفت‌انگیز

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به دنبال هیجان و ماجراجویی هستید، سفری را ترتیب دهید تا از یخچال‌های طبیعی دنیا دیدن کنید.
یخچال های طبیعی جهان

یخچال‌ها جلوه‌های زیبا و با‌شکوهی از طبیعت بکر اطراف ما هستند. در این مطلب از مجله دلتا با یخچال های طبیعی جهان آشنا می‌شویم.

یخچال های طبیعی جهان

بین ۶۰۰ هزار تا ۱۰ هزار سال پیش، زمین، دوره‌های از هوای سرد را طی کرده است که عصر یخبندان نامیده می‌شوند. در هر یک از این دوره‌ها، یخچالهای طبیعی در آمریکای شمالی، آسیا و اروپا به وجود آمدند.

یخچال Biafo، پاکستان

این یخچال به دلیل قرار گرفتن در مکانی دنج در قلب کوه‌های شمال پاکستان، بکر باقی مانده و گردشگران کمتر به آن دسترسی دارند. با وجود این که سفر به حاشیه‌ این دریاچه‌ برفی، چندین روز طول خواهد کشید اما قطعا سفر کسل‌کننده‌ای نخواهد بود. چرا که پوشش گیاهی و جانوری شگفت‌انگیزی در اطراف یخچال وجود دارد. گرچه افراد غیر‌حرفه‌ای نیز می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند اما بهتر است در صورتی که در شرایط بدنی مناسبی قرار دارید، این سفر را آغاز کنید.

عصر یخبندان

یخچال پریتو مورنو (Perito Moreno)، آرژانتین

در پارک ملی Lago Argentino، در مجموع ۱۳ یخچال طبیعی وجود دارد اما زیباترین آنها تحت عنوان پریتو مورنو شناخته می‌شود. این یخچال با توجه به اندازه و امکان دسترسی به آن، یکی از بزرگ‌ترین مناطق جذب گردشگر در آرژانتین به شمار می‌رود. در اطراف این منطقه‌ حفاظت‌شده می توانید حیواناتی نظیر شترمرغ، نوعی شتر بی‌کوهان با نام گواناکو (Guanaco) و حتی بزرگ‌ترین پرنده‌ جهان یعنی Condor را از نزدیک ببینید.

جاذبه های یخی در جهان

یخچال Bay، آلاسکا

پارک ملی بزرگ یخچال طبیعی Bay، در ساحل جنوب شرقی آلاسکا واقع شده‌است و تحت حفاظت یونسکو قرار دارد. به دلیل تعداد کم جاده‌ها در این ناحیه، تورهای پیاده‌گردی به ندرت ارائه می‌شوند و معمولا  گردشگران از تورهای هلی کوپتر و هواپیما استفاده می کنند. البته برای مشاهده‌ یخ های درخشان این یخچال طبیعی، مجبور نیستید از هتلی که در محدوده‌ این پارک قرار دارد، خارج شوید. فرصت دیگری که از آن می‌توانید برای تماشای منظره‌ با شکوه ایجاد تکه‌های یخ و کوه‌یخ‌ها و جدا شدن آنها از حاشیه‌ یخچال، استفاده کنید، گشت زدن در کنار سواحل است. ممکن است هنگام شنا، گراز‌های دریایی، نهنگ‌ها و حتی دلفین‌ها را ببینید. در نواحی جنگل‌های ساحلی، گوزن و خرس نیز یافت می‌شوند.

یخچال های جهان

یخچال واختنایوکوت (Vatnajokull)، ایسلند

بزرگ‌ترین یخچال طبیعی ایسلند، بیش از ۸ درصد از خاک این کشور را پوشانده است. واژه‌ Vatnajökull از ترکیب واژه‌های vatna به معنی «آب‌ها» و jökull به معنیی «یخچال طبیعی» ساخته شده‌ است. این پهنه‌های بزرگ یخی و ترک‌دار، در مساحتی معادل ۸۳۰۰ کیلومتر مربع، گسترده شده‌اند. در زیر این یخچال، آتش‌فشان‌هایی قرار دارند که چند سال یکبار فوران کرده و یخ ها را ذوب می‌کنند. گردشگران با استفاده از جیپ و به همراه چند راهنما، به این منطقه سفر می‌کنند و در آنجا می‌توانند فعالیت مورد علاقه شان را دنبال کنند. از میان این فعالیت‌های تفریحی که مورد توجه گردشگران است می‌توان بالا رفتن از یخچال، گشت‌و‌گذار در حفره‌ها و شکاف‌های میان یخ‌ها، حمام کردن در چشمه‌های آب‌گرم طبیعی در زیر آرک‌های غارهای یخی و همچنین اسکی را نام برد.

یخچال های طبیعی جهان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند برف بازی هیجان‌انگیز در گرم‌ترین جزیره ایران.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۴۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰ در ۵:۳۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…