شرایط طلاق از طرف مرد حتی بدون رضایت زن

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر زن طلاق نخواهد و راضی به طلاق نباشد و از طرفی مرد دادخواست طلاق را بدون رضایت زن به دادگاه ارائه نماید دادگاه چه تصمیمی خواهد گرفت؟
حقوق مالی زن

باید به این نکات توجه کرد که اولا در قوانین جاری کشور طلاق در اختیار شوهر است. او می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و دادن دادخواست طلاق همسرش را طلاق دهد. در این خصوص رضایت زن شرط نیست. یعنی اگر زن طلاق نخواهد ولی مرد اصرار به آن داشته باشد در نهایت دادگاه ناگزیر به صدور حکم طلاق است. اما این‌که در مراحل طلاق دادن زن حائز اهمیت است حقوق مالی زوجه است که دادگاه رسیدگی کننده به طلاق مکلف است در ضمن رای طلاق نسبت به آن ها تعیین تکلیف کند. در این مطلب از مجله دلتا به مضوع حقوق مالی زن می‌پردازیم.

درخواست طلاق از جانب مرد و ناتوانی او از پرداخت مهریه و سایر حقوق مالی

اگر زن طلاق نخواهد و مرد دادخواست طلاق دهد می‌بایست تمامی حقوق مالی مانند مهریه و نفقه معوقه و اجرت‌المثل را بپردازد. حال اگر مرد توان پرداخت یک‌جای مهریه و سایر مطالبات زن را نداشته باشد، بایستی دعوی اعسار و تقسیط مهریه را مطرح نماید.

مساله شرط تنصیف دارایی

اگر زن طلاق نخواهد و مرد اصرار بر طلاق داشته باشد و از طرفی شرط تنصیف دارایی را در نکاح‌نامه امضاء نموده باشند، تکلیف دادگاه در مورد اجرای این شرط چیست؟

متن شرط تنصیف به این قرار است. چنانچه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء‌اخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را  به‌صورت بلاعوض به زوجه منتقل کند.

از توجه به مفاد شرط فهمیده می‌شود که اگر طلاق ناشی از سوء‌رفتار زن باشد، نمی‌تواند به این استناد مالی از مرد دریافت بدارد.

حقوق مالی

موضوع اجرت‌المثل

اگر زن طلاق نخواهد و شرایط مطالبه اجرت‌المثل موجود باشد به‌طور قطع در صورت درخواست زوجه، پرداخت اجرت‌المثل نیز یکی از تکالیف مالی مرد است.

چنانچه شرایط پرداخت اجرت‌المثل، فراهم نباشد مبلغی به عنوان نحله به زن پرداخت خواهد شد. پس اجرت‌المثل و نحله در طول هم قرار دارند و امکان مطالبه هر دو وجود ندارد.

مطالبه معادل اموالی که زن به دستور مرد صرف زندگی مشترک نموده است

چون تامین نفقه و خرج خانواده با مرد است و زن در این مورد تکلیفی ندارد. در نتیجه در جایی که زوجه اموال خود را به دستور یا حتی اذن زوج، صرف مخارج زندگی مشترک نموده است، مرد باید در صورت درخواست زوجه معادل آن را به وی دهد.

بدیهی است باید تکلیف سایر امور مالی مانند جهیزیه نیز مشخص گردد.

در حکم دادگاه نیز راجع به حضانت فرزندان و اینکه حضانت اطفال با کیست و نفقه فرزندان و حتی فرزندی که در شکم مادر است و غیره تصمیم‌گیری می‌شود.

درخواست طلاق از طرف مرد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی قانون، چگونه هدایا را بعد از بهم خوردن نامزدی پس بگیریم مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۸:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در ۷:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …