آیا مهریه بعد از ازدواج مجدد زن قطع می‌شود؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از سوالاتی که پس از عقد ازدواج و هنگام دریافت مهریه ممکن است مورد سوال واقع شود این است که آیا مهریه زن بعد از ازدواج مجدد قطع می‌شود یا در شرف زندگی با همسر جدید می‌تواند از همسر سابق خود مهریه بگیرد؟
مهریه زن بعد از ازدواج مجدد

به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی : ” به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید ” . همان‌گونه که از این ماده مشخص می‌شود، به محض اینکه عقد نکاح میان زوجین واقع شد، زن مالک مهر می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مهریه زن بعد از ازدواج مجدد می‌پردازیم.

آیا زن می‌تواند بعد از ازدواج مجدد مهریه بگیرد؟

مهریه چه از نوع عندالمطالبه باشد یا عند‌الاستطاعه یک نوع دین است که اصطلاحا بر ذمه مرد است. در دوران زندگی مشترک زن بر طبق قانون مالک تمام مهر است و می‌تواند حتی اگر دوشیزه باشد تمام مهریه را تقاضا کند. در واقع یکی از حقوق مالی زن که در هیچ صورتی ساقط نخواهد شد، مهریه است. مطالبه مهریه پس از طلاق هم امکان‌پذیر است. پرداخت مهریه هیچ ملازمه‌ای با طلاق نداشته و زوجه می‌تواند پس از اجرای صیغه طلاق هم نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید.

اما بر طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده در هنگام طلاق از هر نوع که باشد چه به درخواست زن یا درخواست مرد یا طلاق توافقی، دادگاه موظف است که تکلیف مهر را در دادنامه (رای) مشخص کند. اگر علی‌رغم وقوع طلاق، مرد باید چیزی از مهریه را بپردازد، ازدواج مجدد زن مانع دریافت مهریه ازدواج قبلی او نخواهد بود.

فرض کنید طلاق توافقی انجام شده است که زوجین توافق کردند که نصف مهریه از سوی زوجه بخشیده شود و الباقی مهریه هر ماه ماهانه یک سکه به زوجه پرداخت شود. اما پس از ثبت طلاق و گذشتن ایام عده، زوجه ازدواج می‌کند این ازدواج مجدد مطلقا مانع دریافت مهریه ازدواج قبلی نیست.

مهریه زن بعد از ازدواج

شرایط ازدواج مجدد بعد از طلاق

شرایط ازدواج مجدد برای زنان مطلقه یا زنانی که شوهر آنان فوت کرده است، تنها شامل این است که زن سه ماه عده پس از جدایی نگه دارد و به محض دیدن عده سوم می‌تواند به عقد مرد دیگری درآید. همچنین برای مردان در مورد ازدواج با زن مطلقه، نیز آنان باید صبر کنند تا عده زن گذشته و سپس او را عقد کنند.

ازدواج مجدد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی در چه شرایطی نفقه و مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟ مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. شهروند

    ۱۲ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۳۴ ب٫ظ

    سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود،…….

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۳ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۶ ق٫ظ

      سلام، ممنون از نظر ارزشمندتان. مجله دلتا صرفا جهت آگاهی شما همراهان گرامی مطلب منتشر می‌کند.

      پاسخ

    • زندانی مهریه

      ۱۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

      سلام بر خدا ی غریب و مضلوم من در سن ۷۴ سالگی مدت ۴۲ ما تمام در زندان مهریه زن ناشزه ام بودم و فعلا باید کل مستمریم که دو ملیون است بدهم بابت قصط مهریه زنیکه بعد از ثبت ازدواج اصلا بخاانه ام نیامد و قانون دولت اسلامی ایران هم میگوید مهریه ربطی به تمکین ندارد خدا ریشه ظلم را بکند

      پاسخ

      • ریحانه شیشه گر

        ۱۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

        با سلام، ممنون از نظر شما. بله مهریه حق شرعی و قانونی خانم‌ها هست و ارتباطی به تمکین زوجه ندارد.

        پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …