طرز تهیه حلوا مسقطی ، مخصوص لاری‌ها

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مسقطی یک شیرینی نرم و شفاف است که با گلاب، نشاسته، شکر و آب تهیه می‌شود. این شیرینی معمولا در کنار کلوچه در مراسم و جشن‌ها یا اعیاد مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حلوا مسقطی لاری

حلوا مسقطی لاری یکی از انواع دسرهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان فارس است. این دسر خوشمزه و مخصوص، امروزه معمولا به عنوان شیرینی در کنار چای سرو‌ می‌شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مسقطی در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

مسقطی زعفرانی یا به قول خود لاری‌ها «حلوا مقراضی» یکی از قدیمی‌ترین حلواهای طبخ شده در استان‌های جنوبی ایران به‌خصوص بوشهر و شیراز و در اصل منطقه لار است که به مناسبت‌های مختلف مذهبی، جشن و سرور و سوگواری آن را می‌پزند.

مواد لازم

  • نشاسته ۱۵۰ گرم
  • کره ۱۲۵ گرم
  • شکر ۳۰۰ گرم
  • گلاب نصف لیوان
  • آب سرد ۵ لیوان
  • جوهر لیمو نصف قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه حلوای مسقطی

طرز تهیه مسقطی لاری

مرحله اول

ابتدا نشاسته را داخل کاسه‌ای‌ می‌ریزیم و یک لیوان آب به آن اضافه‌ می‌کنیم و با هم‌زن دستی مخلوط را‌ می‌زنیم تا نشاسته در آب حل شود. بعد صافی را داخل قابلمه‌ای‌ می‌گیریم و مخلوط آب و نشاسته را از داخل صافی رد‌ می‌کنیم.

مرحله دوم

سپس قابلمه را روی حرارت کم قرار‌ می‌دهیم و ۵ لیوان آب سرد، شکر و گلاب را به آن اضافه‌ می‌کنیم و هم‌ می‌زنیم تا شکر کاملا حل شود. اجازه‌ می‌دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. آن‌وقت زعفران دم‌کرده را به هر میزان که تمایل داریم اضافه‌ می‌کنیم.

مرحله سوم

حالا خوب مواد را هم‌ می‌زنیم و جوهر لیمو را نیز در صورت تمایل اضافه‌ می‌کنیم (می‌توانید حذف کنید) و همگی مواد را مخلوط‌  و اجازه‌ می‌دهیم تا مایه مسقطی قوام یابد و کمی غلیظ شود که حدودا با حرارت کم یک ساعت زمان‌ می‌برد.

مرحله چهارم

سپس کره ذوب‌شده یا اگر در دسترس نبود ۱/۴ لیوان روغن مایع اضافه‌ می‌کنیم و مدام با مواد مخلوط‌ می‌کنیم تا به خورد مواد برود. بعد در صورت دلخواه یک قاشق گلوکز نیز اضافه‌ می‌کنیم و با مواد مخلوط‌ می‌نماییم و یک دم‌کنی روی در قابلمه قرار‌ می‌دهیم تا مسقطی قوام یابد و غلیظ شود.

مرحله پنجم

هر ۱۵دقیقه به مسقطی سر‌ می‌زنیم و آن را هم‌ می‌زنیم و اگر به قوام رسیده بود خلال پسته یا بادام داخل آن‌ می‌ریزیم و اجازه‌ می‌دهیم تا ۱۵ دقیقه دیگر بپزد و بعد قابلمه را از روی حرارت بر‌می‌داریم. ظرف مورد نظرمان را با قلم‌مو چرب‌ می‌کنیم و مواد را داخل قالب‌ می‌ریزیم.

مرحله ششم

سپس پشت قاشق را چرب‌ و روی مسقطی را صاف‌ می‌کنیم و داخل یخچال قرار‌ می‌دهیم تا به مدت ۱۰ ساعت استراحت کند و منسجم شود. بعد از یخچال بیرون‌ می‌آوریم و برش‌ می‌دهیم و روی آن را تزئین‌ می‌کنیم و در ظرف‌ می‌چینیم.

حلوا مسقطی

پیشنهاد مطالعهطرز تهیه تارت انار و شکلات بدون نیاز به فر را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ب٫ظ

    عالیه این

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۳۳ ق٫ظ

      ممنون از لطف شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…