سیر؛ گیاه شفابخش تاریخ

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در طول تاریخ برای درمان برونشیت، فشار خون بالا، سل، اسهال خونی، نفخ، کولیک، روماتیسم، دیابت و تب از سیر استفاده شده است.
خواص سیر

سیر گیاهی است که به‌شکل گسترده در آشپزی به‌کار می‌رود. اما کاربرد آن منحصر به حوزه آشپزی نمی‌شود. این گیاه مصرف دارویی هم دارد و معمولا از آن برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود. هزاران سال است که انسان‌ با اغراض گوناگون سیر مصرف می‌کند. بعضی افراد هم بنا به ذائقه از طعم و عطر سیر لذت می‌برند. اما جالب است بدانید در گذشته افرادی که از طبقات بالای جامعه بودند، معمولا به‌دلیل بوی بد از مصرف آن خودداری می‌کردند. هنوز هم که هنوز است بسیاری نمی‌توانند با بوی ناخوشایند سیر کنار بیایند. به هر حال این مساله دلیل نمی‌شود که خواص شگفت‌انگیز سیر را انکار کنیم. در طول تاریخ شرق میانه، شرق آسیا و نپال، سیر برای درمان برونشیت، فشار خون بالا، سل، اختلالات کبدی، اسهال خونی، نفخ، کولیک، کرم‌های روده، روماتیسم، دیابت و تب استفاده شده است.

خاصیت درمانی سیر

خواص شگفت‌انگیز سیر

بنا بر گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا سیر به‌طور گسترده برای درمان بیماری‌هایی مانند کلسترول بالا، حملات قلبی، بیماری‌های عروق کرونری و پرفشاری خون استفاده می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از سرطان های ،پروستات، سینه، روده و رکتوم حتما همه سیر مصرف کنند. مطلبی که در یک مجله سم‌شناسی غذا و مواد شیمیایی منتشر شده است نشان می‌داد که گرم کردن کوتاه‌مدت سیر خاصیت ضدالتهابی آن را کاهش می‌دهد. این موضوع برای افرادی که نمی‌توانند طعم و بوی سیر خام را تحمل کنند می‌تواند مشکل‌ساز باشد. بهتر است از پزشک خود بخواهید مکمل‌های حاوی سیر را برایتان تجویز کند تا نیازی به گرم کردن آن نداشته باشید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه با مصرف سیر

بر اساس مطالعات انجام‌شده ،افرادی که حداقل دوبار در هفته سیر خام مصرف می‌کنند، ۴۴ درصد کمتر از سایر افراد به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. مطالعات منتشرشده در مجله Cancer Prevention Research بیش از ۱۴۲۴ نفر از افراد مبتلا به سرطان ریه و ۴۵۴۳ از افراد سالم را بررسی و از آنها خواسته‎اند درباره رژیم غذایی و عادت‌های سبک زندگی خود توضیحاتی بدهند. همچنین مقدار مصرف سیر در این افراد بررسی شد.محققان معتقدند: یک ارتباط حفاظتی بین مصرف سیر خام و سرطان ریه مشاهده شده است. این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است سیر به‌طور بالقوه یک عامل پیشگیری از سرطان ریه باشد.

آنتی بیوتیک

یک آنتی بیوتیک قوی

دی‌آلیل دی‌سولفید یک ترکیب آلی است که در سیر یافت می‌شود. این ترکیب ۱۰۰ برابر موثرتر از آنتی بیوتیک‌های دیگر است و می‌تواند یک آنتی بیوتیک قوی در برابر باکتری کمپیلوباکتر باشد. کمپیلوباکتر یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد عفونت‌های روده‌ای است. این خاصیت سیر را می‌توان استثنایی دانست؛ چراکه امروزه یکی از دغدغه‌های اساسی جامعه پزشکی مصرف بیش از اندازه انواع آنتی بیوتیک‌ها و مقاوم شدن بدن در برابر آن است. با مصرف سیر می‌توانید از خاصیت آنتی بیوتیکی آن بهره‌مند شوید؛ بی‌آن‌که نیازی باشد که قرص و کپسول مصرف کنید.

خواص سیر در محافظت از قلب

سیر به محافظت از قلب در طول عمل جراحی و بعد از حملات قلبی کمک می‌کند. محققان همچنین معتقدند: این ترکیب می‌تواند برای درمان نارسایی قلبی مورد استفاده قرار گیرد. در یک مطالعه دیگر که در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است ، دانشمندان دریافته‎اند که روغن سیر ممکن است از بیماران دیابتی در برابر کاردیومیوپاتی حفاظت کند. کاردیومیوپاتی علت اصلی مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به دیابت است. این یک بیماری مزمن میوکارد (عضله قلب) است که به‌طور غیرطبیعی ضخیم، بزرگ یا سفت می‌شود.

کنترل فشار خون و کلسترول بالا

محققان دانشگاه آنکارا تاثیر عصاره سیر بر فشار خون و کلسترول را بررسی کرده‎اند. این مطالعه روی ۲۳ داوطلب انجام می‎شد که دارای کلسترول خون بالایی بودند. ۱۳ نفر از آن‌ها  فشار خون بالا داشته‎اند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند؛ گروهی که کلسترول بالا داشتند و فشار خونشان نرمال بود، گروهی که مبتلا به کلسترول بالا و فشار خون بودند. این افراد به مدت چهار ماه از مکمل‌های حاوی عصاره سیر استفاده کردند و فشار خون و کلسترولشان طی این مدت منظم بررسی شد. در پایان چهار ماه محققان دریافتند که مصرف این مکمل‌ها پروفایل لیپید خون را بهبود بخشیده، آنتی اکسیدان‌های موجود را افزایش داده و باعث کاهش فشار خون نیز شده است.

همچنین مصرف این مواد سطح محصولات اکسیداسیون در نمونه خون افراد حاضر در آزمایش را کاهش داده بود. به عبارت دیگر عصاره سیر سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون نیز مفید باشد.

منبع: http://www.majalesalamat.com/nutrition/foodbenefits/garlic/

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامتی از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…