فواید صلح عمری برای تقسیم ارث

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
صلح عمری قراردادی‌ است که بسیار می­‌تواند منعطف باشد و مسائل متعددی را در خود جای دهد که طبق توافق اشخاص متفاوت است.
فواید صلح عمری

صلح به هر توافقی می­‌گویند که در ذیل عقود دیگر مانند بیع، اجاره، تقسیم ارث و غیره نباشد. صلح عمری، صلحی‌ است که به طول عمر شخص مربوط است. به این شکل که در طول حیات او، مالکیت دارایی‌های مورد صلح برای اوست و می‌­تواند از آن بهره­‌مند شود. پس از فوت فرد، اموال به شخصی که برای او صلح شده است، می‌­رسد. در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم به موضوع فواید صلح عمری بپردازیم.

فواید صلح عمری

صلح عمری، به غیر از این که امکان تقسیم اموال را پیش از مرگ به افراد می‌­دهد. فواید دیگری نیز دارد که پیرامون آن‌­ها توضیح می‌­دهیم:

  • نخست این‌که با صلح عمر‌ی می­‌توان مالی را به شخص دیگری منتقل کرد اما منافع آن را حفظ کرد. به این‌صورت‌که مال‌الصلح به نام شخص دیگر در می‌­آید اما منافع آن و حق استفاده از آن تا پابان عمر نزد صاحبش (مصالح) باقی می‌­ماند.
  • کسی که با دیگری بر سر اموالش صلح می‌­کند، می­‌تواند تا پایان عمرش یا تا موعد معلوم، صلح خود را پس بگیرد و قرارداد صلح را باطل کند.
  • برخلاف گفته­‌های کلامی و حتی وصیت‌نامه که پس از مرگ شخص، درباره­ صحت و اصالت آن بسیار شک می­‌شود و موجب دردسرها و درگیری بین وراث می­‌گردد، صلح عمری دارای سندی رسمی است که در دفاتر ثبت اسناد ثبت شده است.
  • در بسیاری از موارد دیده شده است که فرزندی زودتر از والدین خود فوت می‌­کند و به همین دلیل قانونا فرزندان او  از پدربزرگ خود ارث نخواهند برد. اما با وجود قرارداد صلح عمری، با مرگ متصالح، منافع قرارداد به وراث او منتقل می­‌شود. در نتیجه چنانچه والدی مالی را به نام فرزندش صلح عمری کند، با مرگ فرزند، برخلاف روند تقسیم ارث، مال به نوه‌های او خواهد رسید.
  • با صلح عمری به هیچ وجه تا پیش از زمان فوت مصالح، مال‌الصلح جزو اموال متصالح محسوب نمی­‌شود و به هیچ وجه اجازه­­ استفاده از آن را ندارد و حتی هیچ مرجع قانونی­ نمی­‌تواند آن را توقیف نماید.

صلح عمری

هزینه‌­های تنظیم سند صلح عمری

صلح عمری نیز مانند هرگونه سند دیگری، مدارکی خاص لازم دارد که باید تهیه شود و هم‌چنین هزینه صلح عمری قیمت‌های متفاوتی را در برمی‌گیرد. هزینه صلح عمری بسته به اموال و املاکی که منتقل می‌شود متفاوت است.

مالیات بر صلح عمری

صلح عمری در زمان انتقال منافع از مصالح به متصالح یعنی پس از فوت مصالح، دارای مالیاتی است که در ماده ۱۲۲ قانون مالیات­‌های مستقیم به آن اشاره شده است. مالیات­‌های صلح عمری عبارتند از:

  • پنج درصد از ارزش ملک به عنوان مالیات برای نقل و انتقال قطعی ملک
  • دو درصد از ارزش مال به عنوان انتقال حق واگذاری

چنانچه برای مال‌الصلح در صلح‌­نامه ارزشی مشخص نشده باشد، بنا به ارزش روز اموال متشابه آن توسط کارشناسی، قیمتی برای آن تعیین می­‌گردد که مالیات­‌ها بر اساس آن اخذ خواهد شد.

صلح عمری در ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب افراد هرگز نمی‌توانند تمام اموال خود را وصیت کنند را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۰۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۵۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۵۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۰۹ ب٫ظ

    ممنونم از مطالب خوبتون

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۰۴ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …