آشیانه گرگ، مقر باشکوه و فنا ناپذیر هیتلر

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشیانه گرگ یا بقایای پناهگاه آدولف هیتلر در اعماق جنگل‌‌های ماسوری و در حدود هشت کیلومتری شهر کنتشین قرار دارد.
آشیانه گرگ در لهستان

آشیانه‌ گرگ، مقر نظامی آدولف هیتلر، پیشوای نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است. امروزه بقایای این مقر نظامی مستحکم و سری که در ۸ کیلومتری شهر راشتنبورگ واقع شده است، مورد توجه گردشگران قرار دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با آشیانه گرگ در لهستان آشنا شوید.

آشیانه گرگ در لهستان

این قرارگاه فوق سری که نامش از نامی که هیتلر برای خود برگزیده بود، گرفته شده است، در اعماق جنگل‌ها مخفی مانده و از جاده‌ها و مناطق شهری کاملا دور است. آشیانه‌ گرگ یکی از مقرهای نظامی کلیدی هیتلر در جریان جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رفت؛ جایی که هیتلر در آن ۸۰۰ روز را سپری و حرکت ارتش آلمان را به سمت شرق طرح‌ریزی کرد.

مقر نظامی هیتلر

آشیانه گرگ کجاست؟

در اعماق جنگل‌های Masurian در حدود ۸ کیلومتری شهر راشتنبورگ در پروس خاوری (East Prussian) بقایای سری‌ترین پناهگاه آدولف هیتلر وجود دارد که او آن را Wolfsschanze یا آشیانه‌ گرگ نامیده است.

در جریان ساخت و حفظ امنیت این مقر نظامی، تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است. ساختمان‌های این مجموعه با بوته‌ها و درخت‌های مصنوعی استتار شده و با موانع متعددی از اسلحه‌های ضد هوایی، تانک‌ها و مین حفاظت شده بودند. برخی از دیوارهای این پناهگاه، ۲ متر ضخامت دارند. به علاوه برای امنیت بیشتر، هیتلر نزدیک به ۱۵ زن را به کار گرفته تا غذای او را قبل از اینکه آن را بخورد تست کنند. او از این طریق اطمینان حاصل می‌کرد که غذایش مسموم نیست.

محل اقامت هیتلر

با وجود تمام این اقدامات امنیتی، یکی از قابل توجه‌ترین سوء‌قصدها علیه هیتلر در همین مکان اتفاق افتاده است. در ۲۰ جولای ۱۹۴۴، کلاوس فون اشتاوفنبرگ یکی از افسران ارتش آلمان، یک کیف حاوی بمب را به همراه خود به  جلسه می‌برد و آن را در نزدیکی هیتلر قرار می‌دهد. سپس به بهانه‌ تماس تلفنی از اتاق خارج شده و به برلین می‌رود. یکی دیگر از افسران حاضر در جلسه، کیف را ناخواسته دورتر از هیتلر قرار می‌دهد، بنابراین، انفجار بمب آسیبی به هیتلر نمی‌زند و فقط موجب چند جراحت جزئی می‌شود.

آشیانه گرگ کجاست

نابودی آشیانه گرگ

در اکتبر ۱۹۴۴، ارتش سرخ به مرزهای پروس شرقی می‌رسد. همین باعث می‌شود که هیتلر آشیانه‌ گرگ را ترک کند و دستور دهد تا آن را نابود کنند. در نهایت این مجموعه در سال ۱۹۴۵ منفجر شد. این مجموعه به قدری مستحکم بود که آلمانی‌ها برای انهدام آن چندین تن مواد منفجره استفاده کردند. با این حال، تنها بخشی از این مجموعه منهدم شد.

امروزه این مجموعه متشکل از دیوارهای واژگون، پناهگاه‌های فروریخته و پوشش گیاهی طبیعی است. جالب است بدانید، گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند.

آشیانه گرگ در لهستان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غار دربند رشی، اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۲۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۱ ب٫ظ

    چقدر جذاب بود اینو ندیده بودم اصلا مرسی از مطالب خوبتون

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۹ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۵ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۸ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۴۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۲۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…