این افراد هرگز دوغ نخورند

2
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دوغ یکی از نوشیدنی‌های سنتی و سالمی است که از دیرباز بر سر سفره‌های ایرانی قرار داشته است، اما تا به حال درباره مضرات دوغ شنیده‌اید؟
مضرات دوغ

دوغ یک نوشیدنی پر‌خاصیت است که موجب افزایش میزان جذب کلسیم و استحکام استخوان‌ها می‌شود. اما افرادی که از ضعف مفرط استخوان رنج می‌برند و یا برخی از افرادی که مبتلا به پر‌کاری غده پاراتیروئید هستند نباید دوغ مصرف کنند.
این نوشیدنی خوشمزه تا حدودی پروتئین، ویتامین‌های B و D و چربی بدن را تامین می‌نماید. تا‌کنون بار‌ها درباره فواید مصرف دوغ شنیده‌اید، اما در این بخش از مجله دلتا به عوارض و مضرات دوغ خواهیم پرداخت.

کلسیم

عوارض مصرف دوغ و موارد منع نوشیدن آن

دوغ و کم خونی

مصرف لبنیات باعث اختلال در جذب آهن مواد غذایی می‌شود. بنابراین افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن نباید به همراه منابع غذایی حاوی آهن از لبنیات استفاده کنند به طور مثال کباب را با دوغ نخورند. نوشیدنی‌هایی مانند دوغ و نوشابه ارزش غذایی کباب را کم می‌کند و جذب آهن گوشت را به حداقل می‌رساند.

دوغ و سنگ کلیه

دوغ سرشار از کلسیم، پروتئین و نمک است که از عوامل تشدید کننده و ایجاد سنگ کلیه هستند. رژیم‌های غذایی پرنمک، باعث بالا رفتن فشارخون و آسیب کلیه‌ها می‌شود. با وجودی که نباید لبنیات را از رژیم غذایی حذف کرد، اما بهتر است افراد مستعد سنگ کلیه نوع کم چرب و کم نمک فرآورده‌های لبنیاتی را استفاده کرد.

دوغ و یبوست

میزان کلسیم محصولات لبنی مانند دوغ، شیر و پنیر بسیار زیاد است که موجب اختلال در عملکرد عضلات کولون (روده‌ بزرگ) می‌شود. البته عدم وجود فیبر در فرآورده‌های لبنی یکی دیگر از دلایل یبوست‌زا بودن آن‌ها است. علاوه بر آن فرآورده‌های لبنی منبع پروتئین‌هایی به نام کازئین‌ها است که موجب کند شدن حرکت روده‌ها می‌گردد.

مطلب پیشنهادی:  خواص باورنکردنی جگر سیاه برای سلامتی!

مضرات دوغ برای خانم‌ها

دوغ به علت دارا بودن نمک زیاد یکی از موانع جذب کلسیم است. به همین دلیل دوغ‌های صنعتی که سرشار از نمک هستند، باعث ایجاد اختلال در جذب کلسیم می‌شوند. در سنین بالای ۵۰ سال ریسک شکستگی‌های شایع از پوکی استخوان در مهره‌های کمر، استخوان ساعد و استخوان بالای پا بیشتر می‌شود که در خانم‌ها ۴۰ درصد و در آقایان ۱۲ درصد است. بنابراین خانم‌ها باید بیشتر به دنبال جذب کلسیم باشند از دوغ‌های خانگی کم نمک استفاده نمایند.

عوارض دیگر مصرف دوغ

  • مصرف دوغ بلافاصله یا همراه غذا یا دارو یکی از مهم‌ترین مضرات آن است که موجب رقیق شدن شیره معده و اختلال در فرآیند هضم و جذب مواد غذایی می‌شود.
  • مصرف بیش از اندازه دوغ برای افرادی که از ناراحتی‌های معده، ورم معده، زخم اثنی عشر و مشکلات گوارشی رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.
  • گاز طبیعی موجود در دوغ به دلیل تخمیر باکتری‌های موجود در آن ایجاد می‌شود و برای سلامت بدن ضرری ندارد. اما در تهیه دوغ صنعتی، گازی که به دوغ اضافه می‌شود مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند.
  • افزایش فشار خون از مضرات دیگر مصرف دوغ است. به همین دلیل بهتر است دوغ خانگی و کم نمک را جایگزین دوغ‌های صنعتی حاوی نمک زیاد کنید.

زنان دوغ نخورند

 

2 دیدگاه

  1. عباس

    17 شهریور 1402 در 7:13 ق.ظ

    باتشکر از زحمات شما،عالی 👌🙏🙏

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      18 شهریور 1402 در 11:16 ق.ظ

      ممنون از همراهی شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

کلروفیل چیست و چه مزایایی برای بدن دارد

هنگامی که صحبت از کلروفیل می‌شود، ذهن بسیاری از ما به دوران مدرسه و درس علوم تجربی باز می‌…