چه کسانی از سهم‌الارث متوفی ارث می‌برند؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در عالم حقوق اصل بر آن است که اموال هیچ‌کس را نمی‌توان بدون رضایت وی به دیگری داد، مگر این‌که در موارد خاصی قانون این اجازه را داده باشد.
تقسیم ارث متوفی

از جمله مواردی که فرد، چه راضی باشد چه راضی نباشد، اموالش به دیگران می‌رسد مربوط به ارث است که در قانون و شریعت اسلام احکام ویژه‌ای دارد. بنابراین، هیچ شخصی نمی‌تواند قبل از فوت خود، یکی از وارثین یا همه‌ آن‌ها را از ارث محروم کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم ارث متوفی می‌پردازیم.

چه کسانی از متوفی ارث می‌برند؟

همان‌طور که می‌دانیم ارث متعلق به خویشاوندان نسبی متوفی است. یعنی کسانی که با متوفی رابطه‌ خونی دارند و تنها کسی که از این قاعده مستثنی است، همسر متوفی است که در هر صورت از وی ارث خواهد برد.

خویشاوندان نبی هر فرد مطابق یک قاعده‌ کلی در قانون به سه طبقه تقسیم می‌شوند. که این سه طبقه، به ترتیب نزدیک‌تر بودن به فرد متوفی مرتب شده‌اند. این طبقات مطابق ماده ۸۶۲ قانون مدنی عبارت‌اند از:

  •  پدر، مادر، فرزندان ( نوه‌های فرد، در جایی که همه‌ فرزندان وی فوت کرده باشند)
  • پدربزرگ، مادربزرگ، برادران و خواهران (و فرزندان برادران یا خواهران در جایی که خود برادران یا خواهران وی همگی فوت کرده باشند)
  • عموها، عمه‌ها، دایی‌ها، خاله‌ها (و فرزندان آن‌ها در جایی که فرد، همه‌ افراد نام برده در طبقه‌های قبل را از دست داده باشد)

تقسیم ارث

به این دو نکته در تقسیم ارث توجه داشته باشید:

اولا اگر حتی یک نفر از طبقه‌ اول وجود داشته باشد، هیچ ارثی به طبقات دیگر نمی‌رسد. هم‌چنین، اگر وارثی در طبقه یک وجود نداشت، باید به سراغ طبقه‌ دوم برویم و تنها در صورتی‌که هیچ وارثی در طبقه‌ اول و دوم پیدا نشود، نوبت به وراث طبقه‌ سوم می‌رسد.

ثانیا همسر متوفی، همیشه در کنار خویشاوندان نسبی وی (طبقات سه‌گانه‌ ذکرشده) ارث خواهد برد و حتی در مواردی که هیچ فردی از خویشاوندان طبقات سه‌گانه‌ متوفی زنده نباشد، می‌تواند در برخی از موارد، تمام ارث را مالک شود. ارث متوفی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی در این شرایط زن می‌تواند جدا از شوهرش زندگی کند مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۹ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۰۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …