کلاهبرداری در فروش ملک

۸
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برخی از سودجویان و کلاهبرداران با شناسایی املاکی که مدت‌ها از مالکانشان خبری نیست، به جعل اسناد این املاک (زمین - خانه) اقدام و برای آن‎ها مشتری پیدا کرده و معامله خود را هم کاملاً قانونی جلوه می‎دهند و با سوءاستفاده از برخی آژانس‎های املاک، ملک را واگذار می‎کنند.
کلاهبرداری در فروش ملک

کلاهبرداری املاک هر روز با استفاده از روش‎های جدید در حال افزایش است و هر روز با شنیدن اخبار از گوشه و کنار کشور از این موضوع با خبر می‎شویم. چه بسا افرادی با امید خرید سرپناه و یا فروش خانه و ملک‎شان که شاید تنها سرمایه آن‎هاست در دام کلاهبرداران و شیادان افتاده‎اند و حاصل یک عمر زندگی خود را به دلیل بی‎توجهی و ناآشنایی با قوانین خرید و فروش یک‎ شبه بر باد داده‎ و ضررهایی جبران‎ناپذیر به خود و خانواده وارد کرده‎اند.‌ در مجله دلتا به بررسی جرم کلاهبرداری در فروش ملک و راهکارهایی به منظور پیشگیری از این جرم پرداخته شده است.

نکات مهم کلاهبرداری در فروش ملک

۱. فقط معامله ملک را در بنگاه‌های دارای پروانه کسب و کدرهگیری انجام دهید. مهم‎ترین مزیت سامانه کد رهگیری جلوگیری از کلاهبرداری در فروش یک ملک به چند مشتری است.

۲. از اعتماد بی‎جا پرهیز کنید و به خویشاوندان نزدیک هم اعتماد نکنید. قبل از معامله در خصوص تمام زوایای معامله و قرارداد بررسی‌های لازم را انجام دهید. ممکن است نزدیک‎ترین فرد به شما هم به دلیل بی‎توجهی دچار اشتباه شده و توسط سودجویان فریب خورده باشد.

۳. از طمع کردن که معمولاً به واسطه چرب‎زبانی و دروغ‎گویی واسطه‎گران و افراد سودجو ایجاد می‎شود، بپرهیزید و با دقت و تحقیق بیشتر در موارد زیر راجع به تصمیم خود اطمینان حاصل کنید.

  • ملک مورد معامله و قیمت آن
  • مالکیت رسمی آن
  • کاربری ملک
  • ممنوع المعامله نبودن مالک و فروشنده
  • موقعیت جغرافیایی ملک برای اطلاع از این‎که در طرح‎های عمرانی شهرداری و … واقع نشده باشد.

۴. در بسیاری از موارد مشاهده شده که فروشنده یا بنگاه‎های ملکی نامعتبر، واحدی را به مشتری نشان داده اما در قرارداد مشخصات ملک دیگری را قید کرده‎اند که یا اصلاً وجود خارجی ندارد  یا در منطقه غیر از محل و موقعیت ملک قرار داشته است.

کلاهبرداری ملکی

۵. در پیش‎خرید باید ابتدا از تعداد کل واحدهای مسکونی در ساختمانی که برای پیش‎فروش عرضه شده مطلع شد و بعد از آن، تعداد واحدهایی که پیش‎فروش شده را شناسایی کنید. اگر بیشتر از نیمی از واحدها به صورت قطعی پیش‎فروش شده است، برای انجام معامله کمی تامل کنید. زیرا در برخی موارد سازنده‎هایی که اکثر واحدهای ساختمان را از قبل پیش‎فروش کرده‎اند، معمولاً تعهداتشان را اجرا نمی‎کنند. کلاهبرداری از طریق پیش‎فروش آپارتمان فقط در ساختمان‎ها و مجتمع‎های کوچک اتفاق نمی‎افتد، بلکه انبوه سازان نیز به دلایل مختلف از عمل به تعهداتشان ناتوان و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و متواری می‎شوند.

۶. گاهی کلاهبردار، ملکی را اجاره می‎کند و بعد از مدتی با مانورهای متقلبانه خود را به عنوان مالک معرفی و ملک اجاره‎ای را برای فروش آگهی می‎کند.

۷. برخی از سودجویان و کلاهبرداران با شناسایی املاکی که مدت‎ها از مالکانشان خبری نیست، به جعل اسناد این املاک ( زمین – خانه) اقدام و برای آن‎ها مشتری پیدا کرده و معامله خود را هم کاملاً قانونی جلوه می‎دهند و با سوءاستفاده از برخی آژانس‎های املاک، ملک را واگذار می‎کنند.

حتی در مواردی کلاهبردار، با کمک شرکای خود در مدتی کوتاه یک بنگاه معامله املاک صوری تاسیس کرده و پس از اجرای نقشه خود آن را تعطیل کرده و متواری می‎شود.

کلاهبرداری ملک

۸. بعضی از کلاهبرداران ملکی هنگام خرید ملک با پرداخت مبلغ کمی از ثمن معامله، خود را مالک خانه می‎کنند و از پرداخت بقیه مبلغ مورد معامله خودداری و به نوعی حق فسخ تعیین شده را از فروشنده سلب می‎کنند. بنابراین حتماً در قرارداد فروش ذکر شود که در صورت پرداخت نشدن به موقع اقساط یا وصول نشدن چک‎ها، معامله فسخ و ضرر و زیان عدم پرداخت از متخلف دریافت می‎شود.

۹. در برخی از موارد که کلاهبرداری املاک انجام شده است، افراد متقلب خود را به عنوان نماینده شرکت‌ها و یا موسسات معرفی می‎کنند. در صورت خرید اراضی و املاکی که در مالکیت اشخاص حقوقی اعم از شرکت‎ها، بانک‎ها و ارگان‎های دولتی و غیر دولتی است، باید مصوبات اعضای هیئت مدیره درباره واگذاری آن املاک و مجوزهای صاحبان امضا با توجه به اساسنامه و صحت معرفی‎نامه‎های نمایندگان حقوقی آن‎ها رویت و مورد توجه کافی قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط خرید املاک ورثه‌ای “خرید املاک موروثی” را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۴:۲۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۷:۰۶ ق٫ظ

  3. مسعود

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۱ ب٫ظ

    با سلام من دو دانگ از یک کارخانه را خریدم دوسوم پول آن را باچکهایی که در قولنامه ذکر شده فروشنده خودش پاس کرده ولی بعد از کلاهبردار بودن شخص بقیه پول را برای سند گذاشتم ولی بازهم دیدم به بانک و مردم بدهکار هستند به دارایی و همه قولنامه را در دادگستری برابر اصل کردم خدا رو شکر ولی با ریش سفیدی یک نفر اصل را به امید برگشت دادن پولم بعد چهار سال ازم گرفتن ولی هم ده تا شاهد دارم هم طرف ده تا پرونده کلاهبرداری وچک برگشتی داره و پول منم نمیده لطفا راهنمایی کنید درضمن از همه متعلقات کارخانه سهام برق آب همه چی سهم میبرم ولی فقط با چرب زبانی امروز و فردا میکنن

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

    دوستان راهنمایی کنید ممنون. آیا با برگه تسویه حساب شهرداری برای واحد مسکونی کسی میتونه باهاش کلاهبرداری انجام بده

    پاسخ

  5. برزین

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۱۰ ب٫ظ

    مفید

    پاسخ

  6. هاتف

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

    از اطلاع رسانی شما ممنون

    پاسخ

  7. امجد

    ۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۵ ق٫ظ

    خیلی مفید بود

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۳ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما مخاطب گرامی

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …