فواید و مضرات خوردن فست فودها

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مصرف غذاهای فست فود، به معنی صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه تغذیه افراد است، اما این سریع بودن به چه قیمتی به دست می‌آید؟
مضرات فست فودها

اگر می‌خواهید بدانید که فواید و مضرات فست فودها چیست و این مواد غذایی چه تاثیری بر روی سلامتی شما می‌گذارند، ادامه این مطلب را در مجله دلتا دنبال کنید.
در عصری که اکثر انسان‌‌ها از کمبود وقت گلایه می‌‌کنند، هیچ چیز به‌اندازه‌ وعده‌‌های غذایی که سریع و راحت آماده می‌‌شوند، لذت‌بخش نیست. ازنظر مصرف‌‌کنندگان استفاده از فست فودها در وعده‌‌های غذایی مختلف دارای فوایدی است که متاسفانه این فواید گاهی در مقابل سلامتی آن‌‌ها قرار می‌‌گیرد.

فست فود

مزایای خوردن فست فود

مزایای خوردن فست فود را با یک مثال ساده شروع می‌‌کنیم. فردی که فست فودها را جز وعده‌‌های اصلی غذایی خود قرار داده است نیازی به رفتن به فروشگاه، خرید میوه، سبزیجات و گوشت ندارد. در خانه‌‌ نیز وقتی برای شستن و آماده‌سازی آن‌‌ها و درنتیجه شستن ظروف پس از صرف غذا تلف نمی‌‌کند. پس مسلما برای این فرد استفاده از فست فود یعنی صرفه‌‌جویی در وقت و انرژی.
حقیقت غیرقابل‌انکار دیگر در مورد فست فودها صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. هزینه‌‌ تهیه بسیاری از فست فودها حتی از آشپزی در منزل و تهیه یک وعده غذایی مثل ناهار کمتر است. هم‌‌چنین فرد می‌‌تواند وقت خود را به‌جای آشپزی صرف انجام فعالیت‌‌های درآمدزا نماید.

مضرات فست فودها

انتخاب غذاهای ناسالم

علی‌رغم این‌که بسیاری از فست فودها در تبلیغات خود از ارائه غذاهای سالم و کم‌کالری سخن می‌‌گویند اما بایستی پذیرفت فست فودهایی از قبیل سیب‌زمینی سرخ‌شده، انواع پیتزا و برگر‌‌ها بسیار پرکالری و پرنمک هستند. هم‌‌چنین بسیاری از دسرها، بستنی‌‌ها و کیک‌‌ها حاوی درصدهای بسیار بالایی شکر هستند که برای افراد دیابتی مضر است. جالب است بدانید بدن قندهای اضافی را به‌صورت چربی ذخیره می‌‌کند.

چاقی

یکی از ویژگی‌‌های شناخته‌شده فست فودها اثرات چاق‌کنندگی آن‌‌ها است، چراکه حاوی کالری بالا هستند. طبخ بسیاری از این غذاها مستلزم استفاده از مقادیر بسیار بالایی از روغن است که صرف‌نظر از مقدار مصرفی، بسیاری از آن‌‌ها به‌خودی‌خود ناسالم هستند. مصرف این غذاها باعث بروز چاقی می‌‌شود.

فواید مصرف فست فود

اثرات مضر نگه‌دارنده‌ها و افزودنی‌‌ها

بسیاری از فست فودها حاوی نگه‌دارنده‌ها و افزودنی‌‌ها هستند. این افزودنی‌‌ها برای سلامت انسان بسیار مضر است و برخی از آن‌‌ها زمینه‌ساز بروز انواع مختلفی از سرطان هستند. سیب‌زمینی سرخ‌شده و پیتزا حاوی مقادیر بالایی سدیم است که در صورت مصرف بیش‌ازحد با اختلال در عملکرد کلیه و سیستم قلبی عروقی همراه خواهد بود.

کیفیت پایین مواد مصرفی

بسیاری از رستوران‌‌ها از مواد اولیه فله‌‌ای و ارزان‌قیمت برای تهیه فست فود استفاده می‌‌کنند. تعداد زیادی از رستوران‌‌های فست فود وجود دارد که فضایی غیربهداشتی بر روند طبخ آن‌‌ها حاکم است. بسیاری از این واحد‌‌ها جهت تسریع در آماده‌سازی، فرآیندهای ساده‌‌ای مثل شست‌وشوی سبزیجات و گوشت را به‌درستی انجام نمی‌‌دهند یا کلا از آن صرف‌نظر می‌‌کنند!

شکل‌گیری عادت‌‌های غذایی بد در کودکان

فست فودها می‌‌توانند، برای کودک یک تفریح باشند اما بردن کودکان به این مکان‌ها به‌دفعات زیاد توصیه نمی‌‌شود چراکه الگوی غذایی نامناسبی در کودکان و نوجوانان شکل می‌‌گیرد. کودکان و نوجوانان از خوردن غذاهایی مثل پیتزا، سیب‌زمینی و برگرها لذت می‌‌‌برند و زمانی‌که این تبدیل به یک عادت برای آن‌‌ها شود، جایگزین کردن غذاهای سالم کاری سخت و فراتر از تصور شماست.

فست فود بخوریم یا نه

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب پختن سبزیجات، مفید یا مضر؟ را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۵۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۹ ب٫ظ

    🙏🏻🌻🌻

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۸ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۲۷ ق٫ظ

      ممنون 🌹

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۷ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۱۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۵ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۱۰ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۵ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…