خانه بروجردی‌ها، نماد عشق بزرگ قاجاری

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معماری ایرانی از پیشینه‌‌ای بسیار طولانی برخوردار است و در سراسر جهان شهرت زیادی دارد. خانه بروجردی‌ها یکی از شاهکار‌های معماری ایرانی است.
خانه بروجردی ها در کاشان

خانه زیبای بروجردی‌ها یکی از خلاقانه‌ترین و البته زیباترین معماری‌های این مرز و بوم به شمار می‌رود که می‌توان به آن افتخار کرد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با خانه بروجردی ها در کاشان آشنا شوید.

خانه بروجردی ها در کاشان

قدمت خانه بروجردی‌ها به نیمه دوم قرن سیزدهم هجری و زمان سلطنت قاجارها باز می‌گردد. حاج سید حسن نطنزی که یکی از بازرگانان مقیم کاشان بود سفارش ساخت این بنای زیبا و مجلل را به معماری به نام استاد علی مریم کاشانی داده است.

از آنجایی که حاج سید حسن نطنزی رفت و آمد زیادی به بروجرد داشت وی را بروجردی می‌نامیدند. به طور کلی ساخت این مجموعه در حدود ۱۸ سال یعنی از سال ۱۲۹۲ تا سال ۱۳۱۰ هجری قمری به طول انجامیده است. این خانه به طور کلی دو طبقه دارد ولی در برخی نقاط به همراه سرداب خانه سه طبقه می‌شود.

خانه های تاریخی کاشان

زیربنای خانه بروجردی‌ ها

زیربنای ساختمان حدود ۱۰۰۰ متر مربع است اما مساحت کلی مجموعه به ۱۷۰۰ متر می‌رسد که شامل دو قسمت اندرونی و بیرونی شامل ورودی اصلی و فرعی، هشتی، راهرو، حیاط، تابستان نشین، زمستان نشین، آشپزخانه، حیاط های سرپوشیده در اطراف و زیرزمینی وسیع می‌شود.

به محض دیدن عکس‌های این بنا می‌توان متوجه شد که در مناطق کویری ایران قرار دارد. خانه‌ بروجردی‌ها در کاشان قرار دارد. این بنا به گونه‌ای ساخته شده است که درون آن در تابستان داغ کاشان هوای مطبوع و خنکی درون آن جریان یابد. این امر با استفاده از بادگیرهای خلاقانه و زیبایی بنا ممکن شده است که هویت معماری ایرانی به شمار می‌رود.

جاذبه های گردشگری کاشان

تزئینات زیبای این بنا نیز مثال زدنی هستند. استفاده از نقاشی‌های چشم‌نواز و گچ بری‌های هنرمندانه‌ای که زیر نظر صنیع الملک (نقاش بزرگ ایرانی و عموی کمال الملک) صورت گرفته‌اند علاوه بر ظاهر مجللی که به خانه‌ی بروجردی‌ها داده‌اند هویت ویژه‌ای نیز به آن بخشیده‌اند.

داستان عاشقانه این عمارت

داستان این عاشقانه با دلباختگی سید حسن بروجردی شروع می‌شود. سید حسن عاشق دختر یکی از بزرگ‌ترین تاجرهای کاشان و صاحب عمارت معروف خانه طباطبایی‌ها شد. شرط ازدواج ساختن عمارتی در قد و اندازه عمارت پدری دختر (عمارت طباطبایی‌ها) بوده است.

این شرط توسط حسن بروجردی پذیرفته می‌شود و برای ساخت این عمارت مطرح‌ترین معمارها و هنرمندانی مثل کمال الملک، علی مریمی کاشانی و صنیع الملک را دعوت می‌کند. اما از آن‌جا که این عمارت باشکوهترین عمارت قاجاری بوده است ساخت آن ۱۸سال طول می‌کشد.

زمانی که پدر دختر متوجه می‌شود که ساخت این عمارت به زودی تمام نمی‌شود و قابل سکونت نیست به این ازدواج رضایت می‌دهد و تا چند سال سید حسن و همسرش در خانه طباطبایی‌ها سکونت می‌کنند.

جاذبه های گردشگری کاشان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند در عجیب‌ترین جاذبه کاشان چه می‌گذرد؟

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۳:۰۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ آذر ۱۴۰۰ در ۶:۳۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…