چه غذاهایی برای کیست تخمدان مضر است؟

۱۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کیست تخمدان در زنان بسیار متداول است و تعدادی کیست به طور طبیعی در هر سیکل ماهانه ایجاد می‌شود که ممکن است با کمی درد در ناحیه شکم یا لگن همراه باشند.
پیشگیری از کیست تخمدان

کیست تخمدان در زنان یکی از شایع‌ترین مسائل پزشکی است که می‌تواند نگرانی زیادی به وجود آورد. رژیم غذایی عامل تعیین‌کننده‌ای در احتمال ایجاد کیست تخمدان در زنان است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با ما همراه باشید تا بر طبق جدیدترین اطلاعات پزشکی بررسی کنیم که خوردن چه غذاهایی در پیشگیری از کیست تخمدان تاثیرگذار است.

برخی مواد غذایی موجب کوچک شدن یا پیشگیری از کیست‌های تخمدان می‌شوند درحالی‌که غذاهای مضر برای کیست می‌توانند به رشد و گسترش آن‌‌ها کمک کنند.

کیست تخمدان و سبک زندگی چیست؟

سبک زندگی و رژیم غذایی نقش مهمی در شدت بروز علائم کیست تخمدان دارد. آگاهی به آن‌که چه غذاهایی برای کیست خوب نیست و این‌که خوردن چه چیزی باعث کیست تخمدان می‌شود، برای مقابله با این بیماری لازم است.

کیست تخمدان

چه غذاهایی برای کیست تخمدان مضر است؟

مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس

تحقیقات انجام‌گرفته حاکی از آن است که مصرف بالای چربی‌های ترانس ارتباط مستقیمی با تشکیل کیست‌های تخمدانی دارد. چربی‌های ترانس به مقدار زیادی در غذاهای حاضری، سرخ‌شده و فرآوری شده وجود دارند. این موارد جز غذاهای مضر برای کیست تخمدان محسوب می‌شوند.

مواد غذایی دارای گلوتن

یکی دیگر از مواد غذایی مضر برای کیست تخمدان گلوتن است که در گونه‌های سرد سیری غلات مانند گندم و جو وجود دارد. تحقیقات انجام‌گرفته حاکی از آن است که حذف گلوتن از رژیم غذایی می‌تواند موجب کاهش درد در زنان مبتلا به کیست تخمدان شود.

مواد غذایی محرک و التهاب زا

برخی از مواد غذایی که در تنظیم هورمون‌های بدن به‌ویژه استروژن اثرگذار هستند، می‌توانند شرایط را برای زنان مبتلا به کیست تخمدان دشوارتر کنند. الکل، کافئین، گلوتن، گوشت قرمز و چربی‌های اشباع ازجمله مواد خوراکی محرک و التهاب زا هستند. همچنین، بهتر است از مصرف زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده که التهاب و مقاومت به انسولین را در بدن تشدید می‌کنند، اجتناب کرد.

چه غذاهایی برای کیست تخمدان مفید است؟

پس از بررسی این‌که چه غذاهایی برای کیست تخمدان مضر است، نوبت به شناخت غذاهای جایگزین و مفید می‌رسد. غذاهای مفید برای کیست تخمدان به تنظیم سطح هورمون‌ها کمک می‌کنند و از این طریق علائم بیماری را تضعیف می‌سازند.

مواد غذایی فیبردار

اصلی‌ترین علت تشکیل کیست تخمدان، هورمون استروژن است که نقش اصلی را در تقسیم و تکثیر سلول‌های جدار رحم و سلول‌های تخمدانی بر عهده دارد. رژیم غذایی پر فیبر، میزان جذب مجدد استروژن را در بدن کاهش می‌دهد و به تنظیم سطح هورمون‌ها کمک می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات بهترین منبع فیبر برای این منظور هستند.

غذاهای پروتئین‌دار بدون چربی

غذاهای پروتئین‌دار بدون چربی بسیار مغذی هستند و به حفظ تعادل وزن بدن و تنظیم سطح هورمون‌ها کمک می‌کنند. با وجود این‌که منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی فیبر لازم را تامین نمی‌کنند اما گزینه غذایی سالمی برای زنان دارای کیست تخمدان هستند.

مواد غذایی حاوی امگا ۳

امگا ۳ به کنترل اختلالات هورمونی در بیماری کیست تخمدان کمک می‌کند. ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین گزینه مناسبی برای جذب حداکثری اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. دانه‌های کتان نیز که حاوی امگا ۳ هستند، می‌توانند در کاهش سطح هورمون‌ آندروژن موثر باشند.

مواد غذایی ضدالتهاب

مواد غذایی ضدالتهاب در کاهش درد ناشی از کیست تخمدان تاثیر مثبتی دارند. برخی از غذاها و ادویه‌های ضدالتهابی شامل گوجه‌فرنگی، زردچوبه، کلم پیچ، روغن‌زیتون و بادام می‌شوند. علاوه بر این‌ها، چای بابونه خواص آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارد و در کاهش دردها و علائم کیست تخمدان موثر است.

مواد غذایی مفید در کیست تخمدان

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ۳ نوشیدنی عالی که چربی‌های بدن را مثل کوره آب می‌کنند  را بخوانید.

۱۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۳۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۳۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۵۶ ب٫ظ

  6. غلامرضا جهانگیریان

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۳۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۱۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۳ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۰ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  12. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۹ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۴۵ ب٫ظ

    خیلی مفید بود

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ق٫ظ

      سلام، ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  14. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۰۷ ب٫ظ

  15. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…