روستای حیله‌ور، روستای دفن شده در دل کوه‌‌ها

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در دل کوه‌های آذربایجان روستایی تاریخی با نام روستای حیله‌ور مدفون شده است. این روستا هم همانند روستای کندوان نمونه‌ای از معماری حیرت‌انگیز انسان در دل طبیعت را به تصویر می‌کشد.
روستای حیله ور در ایران

روستای تاریخی حیله‌ور در شهر اسکو با معماری منحصربه‌فرد و خاص خود یکی از جاهای دیدنی این شهر است. با وجود آن‌ که این روستا در نزدیکی روستای صخره‌ای و معروف کندوان قرار دارد، ناشناخته باقی مانده است. این روستای شگفت‌انگیز در ۱۸ کیلومتری اسکو و در دو کیلومتری غرب کندوان قرار دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای حیله ور در ایران آشنا شوید.

روستای حیله ور در ایران

نام شهر اسکو با نام روستای شناخته شده و معروف کندوان پیوند خورده است. روستایی با معماری چشمگیر که بسیاری از افراد در سفر به استان آذربایجان شرقی حتما سری به آن خواهند زد تا کندوان را از نزدیک ببینند. اما شاید کمتر کسی باشد که تاکنون نام حیله‌ور را شنیده باشد یا آن را دیده باشد، حتی بسیاری از افراد بومی این منطقه تاکنون نامی از حیله‌ور را نشنیده‌اند.

vdvda روستای حیله‌ور، روستای دفن شده در دل کوه‌‌ها

یکی از دلایل گمنامی این روستا مخفی بودن آن از دید رهگذران، مسافران و گردشگران است. اما اگر جزو افرادی باشید که به محیط اطرافشان دقت می‌کنند، در حالی که در مسیر اسکو به کندوان پیش می‌روید، در کنار جاده چشمتان به حفره‌های متعدد در زمین خواهد خورد. اگر کمی کنجکاوی به خرج دهید و از نزدیک آن‌ها را ببنید متوجه‌ مکانی حیرت‌انگیز می‌شوید. این حفره‌ها، خانه‌های مدفون روستای تاریخی و شگفت‌انگیز حیله‌ور هستند؛ روستایی خاموش و متروک و پر از سکوت و تنهایی.

روستای کندوان

چرا به این روستا حیله‌ور می‌گویند؟

حیله‌ور روستایی است که در در دل زمین کنده شده و به‌صورت زاغه‌هایی دست‌کند و زیبا هستند. این خانه‌ها در نگاه اول قابل دیدن نیست و برای همین استتار و مخفی بودن از دید دشمنان و بیگانگان این‌گونه ساخته شده‌اند. به همین دلیل هم به روستای حیله‌ور معروف شده است.

مردمان حیله‌ور، خانه‌هایشان را در میان رسوبات آتش‌فشانی و در دل زمین کنده‌‌اند و این خانه‌ها شبیه به زاغه هستند. تخمین زده می‌شود حدود ۲۰۰ خانه در این روستا وجود دارد. اما متأسفانه همه‌ آن‌ها شناسایی نشده‌اند و بسیاری از آن‌ها در زیر سیلاب‌ها مدفون شده‌اند.

کندوان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غار دربند رشی، اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۷ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۵۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…