ماسک مرگ، فرهنگ ترسناک مردم برای یادآوری مردگان!

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در تمام قبایل و ملت‌ها رسم و رسوم خاصی را مشاهده می‌کنید که مردم برای یادآوری مردگان انجام می‌دهند. ماسک مرگ نیز یکی از این رسوم است.
ماسک مرگ

یکی از فرهنگ‌های متفاوت این بود که برخی از مردم باستان یک ماسک مرگ می‌ساختند و مانند فناوری سه بعدی از آن استفاده می‌کردند. اما ماسک مرگ چیست و چرا مردم آن‌ها را می‌ساختند. در ادامه همراه با مجله دلتا باشید تا در مورد این فرهنگ بیشتر صحبت کنیم.

ماسک مرگ

این ماسک تصویری است که از فرد مرده درست در حالت خاصی توسط موم یا گچ درست می‌شود. این یک نمونه ابتدایی، اما دقیق‌تر عکاسی بدون دوربین است. ماسک‌های مرگ ممکن است برای یادآوری مرده یا حتی برای ایجاد پرتره استفاده شوند. آن‌ها بیشتر به این توجه داشتند که ماسک شبیه فرد شود. معمولا ماسک چند ساعت بعد از مرگ ساخته می‌شود و طوری آن را می‌ساختند که کسی که بعدها به این ماسک رجوع می‌کند، به راحتی بتواند آن را شناسایی کند.

چرا مردم ماسک مرگ می‌ساختند؟

مردم مصری و آفریقایی، اولین مردمی بودند که این ماسک را ساختند و می‌شود گفت که بعد از قرون وسطی اولین باری بود که کاربری این ماسک‌ها تغییر یافته و برای یادآوری مردگان به کار می‌رفتند. این ماسک‌ها معمولا از جنس موم، گچ و یا از خاک رس درست می‌شد.

برخی از نقاش‌ها و مجسمه سازان از این ماسک‌ها به دلیل دقت بی اندازه‌ای که داشتند، برای درست کردن پرتره یا مجسمه‌های چهره و غیره استفاده می‌کردند.

طرز ساخت ماسک مرگ

ساخت ماسک مرگ معمولا چند ساعت پس از آنکه شخصی می‌مرد، شروع می‌شد و آن هم به این دلیل بود که اگر بدن فرد باد کرده باشد، باد بدن به ویژه صورت خوابیده و بتوان ماسکی دقیقا شبیه خود او درست کرد. در ابتدا، برای آنکه ماسک ساخته شده روی صورت نچسبد و بتوان آن را راحت جدا کرد، روی صورت فرد را روغن مالی می‌کردند تا کاملا چرب شود.

در مرحله دوم یک فیزیکدان، صورت را با دولایه از بانداژهای گچی می‌پوشاند. اولین لایه جزییات صورت را درست کرده و لایه‌های بعدی به مرور جزییات را دقیق‌تر و ماسک را به مراتب بیشتر شبیه به صورت فرد می‌کرد. بعد از حدودا ۱ ساعت از گذاشتن ماسک، گچ را از روی صورت برمی‌دارند. معمولا ماسک درست شده با موادی نظیر موم یا حتی فلز پر می‌شود تا حالتی سه بعدی به ماسک دهد. بعد از اتمام این مراحل، ماسک مرگ آماده است.

ماسک مرگ

ماسک مرگ‌ معروف

فرد معروف که تاریخ برای همیشه او را توسط ماسک مرگ زنده نگه داشته، کسی نیست جز ناپلئون بناپارت. البته بحث و جدل‌های زیادی در مورد ماسک این امپراطور فرانسوی وجود دارد. اعتقاد بر این است که شخصی به نام مادام برتراند (Madame Bertrand)، زمانی که ماسک او ساخته شد، آن را دزدیده است.

ماسک مرگ

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب خون آشام، افسانه‌ای مرموز یا حقیقتی پنهان  را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۶:۵۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۷:۳۴ ب٫ظ

    چ کارایی که نمیکنن

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۶ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۳۵ ق٫ظ

      دقیقا

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…