چرا وقتی کم می‌خوابیم، بدن‌درد می‌گیریم؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بی‌خوابی و کم‌خوابی اختلال شایعی است که امروزه بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است و همین اختلال باعث ایجاد دردهایی همچون بدن درد و سردرد در طول روز می‌شود.
کم خوابی و بدن درد

آشفتگی و کلافگی در خواب اغلب می‌تواند به دلیل بدن درد باشد. گاهی اوقات احساس بی‌حسی می‌کنیم و در عین حال نمی‌توانیم خواب خوبی داشته باشیم. حتما تا به حال برایتان پیش آمده که یک هفته خیلی شلوغ را پشت سر گذاشته‌اید که مثلا شب‌ها فقط ۴ ساعت خوابیده بودید، اما زمانی که کار خود را تکمیل می‌کردید و هفته بعد دیگر کاری نداشتید و می‌خواستید خواب خوبی داشته باشید، متوجه می‌شدید که با خستگی مفرط مواجه شدید و بدن درد دارید. با مجله دلتا همراه باشید تا با ارتباط کم خوابی و بدن درد بیشتر آشنا شوید.

ارتباط کم خوابی و بدن درد

سر درد، درد عضلانی و بی‌حوصلگی از علائمی هستند که همه آن‌ها را به دلیل نداشتن خواب کافی تجربه می‌کنید. در واقع تئوری‌های جدید این گونه بیان می‌کنند که خواب، فرصتی برای بدن ماست که بتواند خودش را ریکاوری کند. دقیقا مثل زمانی که کارگران در صحنه تئاتر کثیفی‌ها و شلوغی‌ها را مرتب می‌کنند، همانطور هم مغز و بدن ما نیز همین کار را بعد از انتهای روز با خوابیدن انجام می‌دهد. در واقع هنگام خوابیدن، انتقال‌دهنده‌های عصبی و هورمون‌ها در مغز و بدن تولید می‌شوند تا به ما بگویند که اکنون زمان پاکسازی سلول‌هاست.

علت بدن دردها و کلافگی‌ها هنگام کم‌خوابی چیست؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که رابطه قوی بین کم‌خوابی و درد وجود دارد که ۵۳ درصد از بیمارانی که از درد قسمت پایین کمر رنج می‌برند، همچنین به بی‌خوابی هم مبتلا هستند.

درد عضلانی و خستگی

افرادی که دچار اختلالات درد عضلانی و خستگی هستند، معمولا در خواب هم آشفتگی زیادی دارند. بدخوابی و به‌هم‌ریختگی خواب همچنین می‌تواند عاملی برای سردرد باشد. گاهی اوقات میزان این درد به قدری زیاد می‌شود که خود آن عاملی برای نخوابیدن فرد خواهد شد. به همین دلیل مطالعات به این نتیجه رسیده است که رابطه مستقیمی بین نخوابیدن و انواع بدن‌ دردها وجود دارد. یک نوع حساسیت مرکزی در بدن وجود دارد، زمانی که خواب آشفته می‌شود، احساس درد در بدن به وجود می‌آید و افراد آن را شدیدتر احساس می‌کنند.

نخوابیدن و شدت درد

نخوابیدن وضعیت را بدتر می‌کند و درد را شدت می‌بخشد. استرس و اضطراب نیز هر دو عامل را افزایش می‌دهند. کمبود خواب همچنین مولکول‌هایی را آزاد می‌کنند که عامل این اتفاق هستند و التهابات سیستمیک را ایجاد می‌کنند. این اتفاق باعث درد عضلات و مفصل‌ها خواهند شد. خبر خوب این است که خواب مناسب شبانه می‌تواند حساسیت شما نسبت به درد را کاهش دهد و این موضوع از لحاظ علمی به اثبات رسیده است.

کم خوابی و بدن درد

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب این افراد هرگز نباید قهوه بخورند را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۵ ب٫ظ

    عالی بود 😍😘

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۶ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۳۱ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۶ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۳۳ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۱۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

    واقعا مفید است

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

      ممنونم از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…