در عجیب‌ترین جاذبه کاشان چه می‌گذرد؟

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر زیرزمینی نوش‌آباد یکی از حیرت‌انگیزترین شهرهای زیرزمینی جهان است. این شهر زیرزمینی از جاهای دیدنی کاشان در شهر نوش‌آباد است.
شهر زیرزمینی در نوش آباد

سابقه این شهر به حدود هزاروپانصد سال پیش و دوره ساسانی بازمی‌گردد. گفته شده این شهر از پایتخت‌های حکومت ساسانی در دوره حکومت انوشیروان بوده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با شهر زیرزمینی در نوش آباد آشنا شوید.

شهر زیرزمینی در نوش آباد

جالب است بدانید این شهر زیرزمینی، به‌صورت کاملا اتفاقی توسط فردی که در منزل خود در حال حفر چاه بوده، کشف شد.

نوش‌آباد از مناطق باستانی و تاریخی شمال اصفهان است. این شهر که به‌عنوان یکی از پایتخت‌های ساسانیان در دوره انوشیروان شناخته می‌شود، در پنج کیلومتری کاشان (شهر تپه‌های باستانی سیلک) قرار گرفته است. شهر نوش‌آباد دارای دوازده هزار نفر جمعیت است. دهخدا نام شهر را از ریشه انوشه به‌معنای جاودانی می‌داند. در این شهر علاوه بر شهر زیرزمینی اویی، مسجد جامع و مسجد امام علی (ع) از آثار دوره مغول، قلعه خشتی سی زان، و پل تاریخی اسحاق‌آباد از آثار دوره سلجوقی از جاذبه‌های خاص گردشگری و جاهای دیدنی کاشان و شهر نوش‌آباد هستند.

جاذبه های گردشگری نوش آباد

شهر زیرزمینی اویی

آنچه به نام شهر زیرزمینی «اویی» معروف شده است، ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالانه‌ای باریک تو در تو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک است. مجموعه اویی در زیر بافت شهر شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده است. عمق شهر اویی را بین ۴ تا ۱۶متر تخمین زده‌اند و وسعت آن به‌قول اهالی منطقه، تا بیرون از حصار تاریخی شهر گسترده شده و ۴ کیلومتر تخمین زده شده است.

شهر زیرزمینی نوش آباد این مجموعه به‌صورت دست‌کن زیر بافت شهر نوش‌آباد به‌صورت مجموعه‌ای از اتاق‌ها، راهروها، چاه‌ها و کانال‌های متعددی در ۳ طبقه ایجاد شده است. بر دیواره‌های این شهر آثار برخورد لبه شیء تیز دیده می‌شود و با توجه به ‌سختی جنس زمین این منطقه، باستان‌شناسان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که وسایلی که برای حفاری استفاده می‌شده، باید از جنسی شبیه الماس برخوردار بوده باشد.

 معماری شهر

طبقه اول در حقیقت کوره‌راه‌ها و دالان‌هایی برای گمراه کردن تعقیب‌کنندگان احتمالی بوده است. طبقه دوم و سوم محل پناه گرفتن و زندگی در مواقع خطر و ذخیره آذوقه است. ورودی‌‌های متعددی برای شهر زیرین شناسایی ‌شده که بسیاری از آنان توسط سیلاب‌ سال‌های دور مسدود شده است. شهر دارای راه‌روهای پیچ در پیچ، اتاق‌های کوچک و بزرگ، تله‌های پدافندی و دفاعی بوده‌اند که گویا در هنگام هجوم دشمن استفاده می‌شده‌اند.

شهر زیرزمینی نوش آباد

وسعت این شهر به‌دلیل ارتباط بین محلات آن و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده است و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته است. این معماری در شهر نوش‌آباد با واژه «اویی» نامیده شده است. به‌جز ورودی، ارتفاع تمام قسمت‌های اویی به قد طبیعی یک انسان بین صدوهفتاد تا صدوهشتاد سانتی‌متر است. بر سطح دیوارها و در فواصل اندک، جای پیه سوز به چشم می‌خورد.

شهر اویی پرجاذبه‌ترین شهر نوش‌آباد است که هر ساله گردشگران بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کند. اما هنوز هم بسیاری از گردشگران از وجود این شهر بی‌اطلاع هستند.

ncslk در عجیب‌ترین جاذبه کاشان چه می‌گذرد؟

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند شهر عجیبی که مردم آن سنگ شدند!

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۰ در ۵:۵۳ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

      ممنونم

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۰ در ۵:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…