چرا کم‌خوابی باعث چاقی می‌شود؟

۳
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
شاید کمبود وقت تنها دلیل برای پرخوری در هفته‌های شلوغ نباشد. طبق تحقیقات جدید، کم‌خوابی در واقع بلندگویی است که بدن شما را به پرخوری دعوت می‌کند.
emotinal eating iranbadan com چرا کم‌خوابی باعث چاقی می‌شود؟

ترکیب شب‌کاری طولانی و صبح‌بیداری می‌تواند قوی‌ترین اراده‌ها را به زانو در آورد و آدم‌ها را به فست‌فودها و کله‌پزی‌ها بفرستد. با مجله دلتا همراه باشید تا با ارتباط کم خوابی و تغذیه آشنا شوید.

ارتباط کم خوابی و تغذیه

محققین در سال‌های اخیر، ده فرد میانسال با اضافه‌وزن را تحت یک رژیم غذایی معتدل قرار دادند. برای دو هفته، نیمی از آن‌ها هشت و نیم ساعت خوابیدند، اما نیمی دیگر فقط پنج و نیم ساعت. هر دو گروه مقداری وزن از دست دادند (به طول میانگین ۱.۴ کیلوگرم) اما آن‌ها که خواب بیشتری داشتند چربی بیشتری هم از دست دادند.

خواب کمتر

آن‌هایی که خواب کمتری داشتند سطوح هورمون گرلین در خون‌شان بالاتر بود که یک هورمون گرسنگی است. افزایش گرلین می‌تواند شما را گرسنه‌تر کند، نگهداری چربی را افزایش دهد، و سوختن کالری را پایین بیاورد. عجیب‌تر اینکه پژوهشی نشان داد که کم‌خوابی می‌تواند نقطه اوج انتشار یک ماده شیمیایی به نام اندوکانابینوید را نیز افزایش دهد. اندوکانابینویدها روی بخشی از مغز اثر می‌گذارند که حشیش نیز بر آن اثر می‌گذارد. طبق این پژوهش، کم‌خوابی بر ضرباهنگ روزانه نوعی اندوکانابینوید به نام ۲-ای‌جی تاثیر می‌گذارد و ممکن است منجر به افزایش لذت از بلعیدن غذا شود.

به بیان دیگر کم‌خوابی باعث می‌شود که خوردن لذت‌بخش‌تر شود. این می‌تواند خبری خوش برای دهان شما باشد، اما خبری بد برای دور کمرتان.

ارتباط کم خوابی و تغذیه

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چرا خواب‌هایمان را به یاد نمی‌آوریم؟ را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۶:۴۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۲ ب٫ظ

    چقدر جالب

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

      سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…