آیا قرص‌های مولتی ویتامین چاق کننده هستند؟

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شما با مصرف برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین B و زینک و یا مصرف مکمل‌های غذایی دچار گرسنگی و افزایش اشتها می‌شوید که چاقی را به دنبال دارند.
تاثیر مولتی ویتامین بر چاقی

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که افراد در مصرف قرص‌های ویتامین و مکمل‌های مولتی‌ویتامین دارند این است که آیا مصرف مولتی ویتامین باعث چاقی می‌شود؟ در این مطلب از مجله دلتا به شما توضیح می‌دهیم که تاثیر مولتی ویتامین بر چاقی چگونه است، درنتیجه می‌توانید بهترین انتخاب را بین مصرف ویتامین‌ها و عدم مصرف آن‌ها داشته باشید.

تاثیر مولتی ویتامین بر چاقی

ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند بر متابولیسم بدن تاثیر مثبت یا منفی گذاشته و فرد را دچار تغییر وزن کنند. به‌عنوان‌مثال زینک (روی) را برای افزایش اشتها در کودکان لاغر و بی‌میل به غذا استفاده می‌کنند.

نقش ویتامین D بر کاهش وزن

طی آزمایش‌هایی که انجام‌شده دانشمندان متوجه شدند که کمبود ویتامین D با افزایش وزن در ارتباط است.بیشتر این چاقی و تجمع چربی در دور کمر است. ویتامین D باعث کنترل قند خون می‌شود و مقاومت بدن در برابر انسولین را بهبود می‌بخشد که این موضوع برای افراد دیابتی کمک‌کننده است.

نقش ویتامین A بر کاهش یا افزایش وزن

مصرف ویتامین آ به مقدار کافی به کاهش وزن کمک می‌کند. از ویتامین A بیشتر برای مکمل‌های زیبایی مانند مکمل‌های تقویت مو و سلامت پوست استفاده می‌شود و کمتر کسی به نقش آن در چاقی یا لاغری توجه دارد اما ویتامین A یا رتینول نوعی همکاری غیرمستقیم در کمک به کاهش وزن دارد.

B1 (تیامین)

به متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها کمک کرده و برای پردازش چربی ، پروتئین و کربوهیدرات‌ها ضروری است. متابولیسم سالم به شما تضمین می‌کند که بدن از این ماده مغذی به‌جای ذخیره چربی به‌عنوان انرژی استفاده می‌کند. با افزایش میزان B1 در بدن، اشتها به غذا کاهش‌یافته و مصرف انرژی در حال استراحت افزایش می‌یابد.

B6( پیرودوکسین)

باعث سوخت‌وساز پروتئین می‌شود. کاهش سطح ویتامین B6 با کاهش سروتونین در مغز همراه بوده و موجب افزایش اشتها می‌شود.

B12(کوبالامین)

این ویتامین باعث متابولیسم پروتئین و چربی ضروری بوده و برای عملکرد صحیح به ویتامین B6 و فولیک اسید نیازمند است.
ویتامین‌های ذکرشده در سوخت‌وساز و متابولیسم بدن نقش داشته و باعث افزایش اشتها می‌شوند. این ویتامین محلول در آب است و در صورت مصرف بیش‌ از اندازه از طریق ادرار دفع می‌گردد.
اگر می‌خواهید چاق شوید ویتامین B بسیار کمک‌کننده است اما اگر لازم است از این ویتامین استفاده کنید اما دچار تغییر وزن نشوید بهتر است از مواد غذایی فیبردار مثل سیب، کاهو و هویج در کنار غذا استفاده کنید.

ویتامین C و لاغری

حتما تجربه کرده‌اید که بعد از خوردن یک میوه حاوی ویتامین C مثل نارنج ، پرتقال یا نارنگی شما دچار ضعف می‌شوید و یا بعد از خوردن غذایی مثل کله‌پاچه که چرب است توصیه می‌کنند که از آب‌لیمو استفاده کنید.
این بدین علت است که ویتامین C چربی سوز است و از این طریق انرژی بدن را تامین می‌کند. افرادی که کمبود ویتامین C دارند اغلب دور شکم پرچربی دارند و به‌اصطلاح شکم دارند.

آیا ویتامین E چاق‌کننده است؟

ویتامین E مانند ویتامین A و D یک ویتامین محلول در چربی است و این به این معناست که در بدن ذخیره می‌شود و در صورت مصرف بیش‌ازحد علاوه بر آسیب به کلیه و کبد باعث افزایش وزن می‌گردد .البته این در حالی است که بیش از میزان تجویز شده مصرف شود.

انواع ویتامین

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای افراد میانسال  را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۰۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ آذر ۱۴۰۰ در ۵:۰۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…