عصارخانه شاهی، نگین ناشناخته نقش جهان

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در کنار آثار تاریخی مشهوری مانند نقش جهان و سی و سه پل، بناهای کمتر شناخته‌شده‌تر دیگری هستند که بازدید از آن‌ها را نباید از دست داد.
عصارخانه شاهی در اصفهان

عصارخانه شاهی یکی از همین آثار کمتر شناخته‌شده است که در مجموعه میدان نقش جهان قرار دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با عصارخانه شاهی در اصفهان آشنا شوید.

معرفی عصارخانه شاهی در اصفهان

در ایران قدیم به آسیاب‌های خاصی که برای خرد کردن برخی مواد مثل زردچوبه و فلفل استفاده می‌شد، عصارخانه می‌گفتند. همچنین از عصارخانه‌ها برای گرفتن عصاره مواد روغنی مثل کرچک استفاده می‌شد. در واقع واژه عصارخانه به‌معنای محل عصاره‌گیری است و کارکرد این عصارخانه‌ها را می‌توان شبیه به کارخانه‌های روغن‌کشی دانست. عصارخانه از دو قطعه سنگ بزرگ تشکیل می‌شد که روی هم قرار می‌گرفتند. این دو قطعه سنگ از یک‌طرف با اهرمی به راس چهارپایی مانند الاغ یا شتر و اسب وصل بود و با حرکت حیوان به‌صورت دورانی، سنگ رویی آسیاب به حرکت درمی‌آمد و با گردش آن، مواد میان دو سنگ نرم می‌شد. قسمت بالای سنگ متحرک جایگاهی بود که مواد خرد‌شونده را داخل آن می‌ریختند تا به زیر سنگ بروند و خرد شوند.

عصارخانه شاهی در نقش جهان

نماد صنعتی ایران قدیم

عصارخانه‌ها را می‌توان نماد صنعتی ایران قدیم دانست و از آن‌ها در یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان نمونه‌های معدودی باقی مانده است. با گذشت زمان و گسترش نیازهای مردم، عصارخانه‌ها هم پیشرفت کردند و تغییراتی در آن‌ها شکل گرفت. امروزه در اصفهان چندین نوع از این عصارخانه‌ها برجای مانده است. یکی از معروف‌ترین آن‌ها و از جمله جاهای دیدنی اصفهان، عصارخانه شاهی است که در سال ۱۰۲۱ هجری قمری هم‌زمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملاعبدالله به دستور شاه عباس اول ساخته شد.

معماری عصارخانه شاهی

عصارخانه شاهی دارای مساحتی حدود ۳۸۰ متر مربع است و شامل بخش‌های مختلفی نظیر پیشخوان، بارانداز، شترخان، گرم‌خانه و تیرخانه می‌شود. مساحت این عصارخانه در گذشته حدود ۱۸۰۰ متر مربع بود که در حال حاضر مکان‌هایی مانند شترخان، بارانداز و ورودی بازرگانان از بین رفته‌اند و فقط یک تیرخانه و دو انبار تو در تو در بخش شرقی تیرخانه، در دو طبقه باقی مانده‌اند. محل بارانداز عصارخانه هم‌اکنون در پاساژ طلافروشان قرار دارد.

نقش جهان اصفهان

عصارخانه شاهی کجاست؟

عصارخانه شاهی در میدان نقش جهان، جنب ورودی بازار قیصریه، بازار قنادها، بازار عصاری (پاساژ امین) قرار دارد.

از شنبه تا سه‌شنبه، در ساعات ۹:۳۰ تا ۱۷ و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در ساعات ۹:۳۰ تا ۱۶ می‌توانید از عصارخانه شاهی دیدن کنید. این مجموعه روزهای جمعه و تعطیلات رسمی فعالیت ندارد.

عصارخانه شاهی در اصفهان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند خانه پروین اعتصامی، مرواریدی در قلب تبریز.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۱۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

    عالی❤️

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۲ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۹ ق٫ظ

      ممنون از لطف و همراهی شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…