کلوت‌ شهداد، گرم‌ترین نقطه کره‌ زمین

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که گرم‌ترین نقطه کره‌زمین کجاست؟ اگر پاسخ این سوال را نمی‌دانید، بسیار متعجب خواهید شد. زیرا گرم‌ترین نقطه کره‌زمین جایی نیست جز منطقه کلوت شهداد کرمان.
کلوت شهداد در کرمان

مهم‌‌ترین ویژگی منطقه کلوت شهداد کرمان این است که در دنیا به عنوان “گرم‌ترین نقطه کره زمین” شناخته شده است. بازدید از کلوت‌های شهداد کرمان می‌تواند جزو زیباترین و متفاوت‌ترین تجربیات زندگی‌تان باشد. کلوت شهداد کرمان را می‌توانیم به‌طور خلاصه و مختصر در “سکوت و آرامش” توصیف کنیم. در سرزمین کلوت‌های شهداد نسیمی در گوش زمزمه می‌کند و آدمی را به تماشای وقار کویر لوت می‌خواند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با کلوت شهداد در کرمان آشنا شوید.

اگر هنگام طلوع یا غروب آفتاب در میان کلوت‌ها باشید، محال است جز تحسین این شگفتی عبارتی دیگر به ذهن‌تان خطور کند. آفتاب که رو به غروب می‌گذارد، آرام‌آرام ستاره‌ها پیدا می‌شوند تا پهنه‌ سیاه آسمان را به زیبا‌ترین تصویر در دنیا بدل کنند. به هنگام شب می‌توان در آسمان شهر کلوت‌ها غرق شد و دسته‌دسته ستاره چید.

کلوت چیست؟

کلوت (با اصطلاح علمی یاردانگ) نام عارضه‌ای طبیعی است که در مناطق خشک دنیا از قبیل ایران، آمریکا، چاد، مصر و پرو درسطح وسیعی گسترش یافته‌‌‌ و به برجستگی‌های بین شیارهای u شکل در نواحی بیابانی اطلاق می‌شود.

جاذبه های گردشگری کرمان

معرفی کلوت شهداد در کرمان

کلوت شهداد ابرشهری کلوخی است که ۸۰ کیلومتر عرض و ۱۴۵ کیلومتر طول دارد. بیش از ۱۱ هزار کیلومتر مربع مساحت آن است و در دل کویر لوت قرار دارد. این منطقه از دوردست‌، شهری بزرگ با آسمان‌خراش‌های فراوان را تداعی می‌کند؛ همین امر نیز باعث شده است که برخی جهانگردان خارجی از آن به‌عنوان «شهر ارواح» یاد کنند. در این شهر کسی زندگی نمی‌‌کند و هر‌ چه هست سراسر سکوت و آرامش است. گذر از دل این شهر کلوخی، به‌رغم زیبایی‌های بکر طبیعی، وحشتی زیبا را در نگاه و دل هر رهگذری می‌نشاند.

دیدنی های کرمان

جاذبه‌های کلوت شهداد

رود شور

این رود تنها رود دائمی است که در اعماق کویر لوت جریان دارد و در طول سال پر آب است. رود شور از کوه‌‌های شمال غرب بیرجند سرچشمه می‌گیرد. این رود که از شور‌ترین آب‌‌های جهان است و بیشترین املاح معدنی را در خود نهفته دارد.

کرمان

پلی گون‌ها

پلی‌گون‌ها از دیگر پدیده‌های موجود در نزدیکی کلوت‌های شهداد هستند. ۶ ضلعی‌های نمکی ایجاد شده کویر به پلی‌گون مشهور هستند که در اطراف دریاچه نمکی وجود دارند.

نمکزار

در کویر شهداد، ۱۰۰ هکتار نمک‌زار به‌شکل جوشش تخم مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن نیست.

کلوت شهداد در کرمان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند کویر مرنجاب، هم‌نشینی بی‌نظیر بیابان و آسمان.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۰۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…