در چه مواردی زن می‌تواند غیابی طلاق بگیرد؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون مدنی، مرد می‌تواند هر زمان بخواهد زن خود را با رعایت شرایط مقرر در قانون مدنی طلاق دهد. در مقابل، زن صرفا در شرایطی قادر است تقاضای طلاق کند که دلایل موجهی برای این امر داشته باشد.
طلاق غیابی از طرق زن

در قانون مدنی، دلایل موجهی که زن می‌تواند با استناد به آن‌ها تقاضای طلاق کند، مشخص شده است. به همین مناسبت در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم به موضوع طلاق غیابی از طرق زن بپردازیم.

طلاق غیابی توسط زن چیست؟

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی‌که خوانده یا وکیل یا قائم مقام او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده باشند و به طور کتبی لایحه نفرستاده باشند و اخطاریه دادگاه، ابلاغ واقعی نشده باشد، حکم صادر شده در دادگاه حکم غیابی است.

طلاق غیابی نیز از این امر مستثنی نیست. به این معنا که در صورتی‌که زن در دادگاه تقاضای طلاق داده باشد و مرد یا وکیل او در دادگاه حاضر نبوده و به‌طور کتبی از خود دفاع نکرده باشند و اخطاریه دادگاه ابلاغ واقعی نشده باشد، حکم طلاقی که علیه مرد صادر می‌شود، حکم طلاق غیابی است که برای استعلام آن می‌تواند به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی مراجعه نماید.

حکم طلاق غیابی از سوی زن ، مدت بیست روز از سوی مرد قابل واخواهی است.

شرایط این طلاق از سوی زن

بر اساس قانون، اصولا اختیار طلاق در دست مردان است. به همین دلیل است که زنان صرفا در شرایطی می‌توانند از شوهر خود طلاق بگیرند که دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه کنند.

 طلاق از طرف زن صرفا در شرایطی امکان‌پذیر است که زن بتواند دلایل محکمه‌پسند و قانونی به دادگاه ارائه نماید. با این شرایط، طلاق غیابی از همسر خارجی نیز امکان‌پذیر است.

طلاق غیابی

  •  در صورتی‌که زن در زندگی مشترک با عسر و حرج یا سختی غیر متعارف مواجه شود، می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند. مصادیق عسر و حرج زن متنوع و مختلف هستند. از جمله اعتیاد مرد، ترک زندگی خانوادگی، ضرب و شتم زن یا هر نوع سوء‌رفتار با زن و ابتلای به بیماری‌های صعب‌العلاج. در چنین شرایطی، اگر مرد در دادگاه حاضر نشود دادگاه می‌تواند حکم طلاق غیابی زن را صادر نماید.
  • اگر مرد در طول مدت چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد، زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و در این‌صورت دادگاه پس از طی مراحل قانونی ( نشر آگهی ) حکم طلاق غیابی زن را صادر می‌کند.
  • در صورتی‌که مرد در طول مدت شش ماه به همسر خود نفقه‌ای نپرداخته باشد، زن می‌تواند به دادگاه رجوع کرده و نفقه‌اش را مطالبه نماید. اگر با وجود صدور حکم پرداخت نفقه، باز هم مرد به همسر خود نفقه‌ای ندهد یا از پرداخت نفقه ناتوان باشد، دادگاه می‌تواند به تقاضای زن حکم طلاق را صادر کند.

طلاق از طرف زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی برای دریافت مهریه چقدر باید هزینه کرد مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …