خانه پروین اعتصامی، مرواریدی در قلب تبریز

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رخشنده اعتصامی معروف به «پروین اعتصامی»، مشهورترین شاعر زن ایران است که در اسفند ۱۲۸۵ در خانه‌ای در محله ششگلان تبریز چشم به جهان گشود.
خانه پروین اعتصامی در تبریز

امروزه خانه زادگاه وی به یکی از مقاصد گردشگری و جاذبه‌های دیدنی تبریز تبدیل شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با خانه پروین اعتصامی در تبریز آشنا شوید.

پروین اعتصامی کیست؟

اعتصامی از همان دوران کودکی استعدادهای خود را نمایان کرد و سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی را نزد پدرش «یوسف اعتصامی» آموخت. متولد شدن در چنین خانواده هنرمندی در تبدیل‌ شدن پروین به بزرگ‌ترین بانوی شاعر ایران بی‌تأثیر نبود. او از همان روزهای کودکی تحت نظر اساتیدی هم چون علی‌اکبر دهخدا و ملک‌الشعرای بهار تعلیم دید.

جاذبه های دیدنی تبریز

خانه پروین اعتصامی در تبریز

خانه‌ای که این شاعر در آن چشم به جهان گشود، در محله ششگلان قرار دارد. مساحت کلی خانه هزار و ۳۰۰ مترمربع است که از زمان افتتاح تا امروز محل دائمی نمایشگاه‌های اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی شده است. کمتر کسی این خانه را می‌شناسد و می‌داند که این مکان، محل تولد بزرگ بانوی شعر ایران بوده است.

جاذبه های گردشگری تبریز

قدمت این خانه

قدمت این بنا به دوره اول پهلوی می‌رسد و پروین اعتصامی تا سن هفت سالگی در این خانه زندگی کرده است. در بدو ورود به این خانه، باغچه زیبا و حوض وسط خانه نظر شما را جلب می‌کند، کمی که جلوتر می‌روید با ساختمانی آجری مواجه می‌شوید که مجسمه پروین در حال بالا رفتن از پله را مشاهده می‌کنید.

ساختمان خانه پروین اعتصامی در طول دو سال مرمت‌ شده است و  در طول سال نمایشگاه‌های مختلفی در این خانه برگزار می‌شود. همچنین خانه پروین اعتصامی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه پروین اعتصامی در تبریز

خانه پروین اعتصامی کجاست؟

خانه پروین اعتصامی در خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶ قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از چایکنار به کوچه پروین اعتصامی وارد شوید. همچنان ایستگاه اتوبوس اول عباسی در ششگلان در فاصله کمی از خانه واقع شده است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند باغ شاهزاده ماهان، بهشتی در دل کویر کرمان.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰ در ۵:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۲۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…