شیشه های طرح دار دکوراتیو؛ سمفونی باشکوه رنگ و نور

۳
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
استفاده از شیشه های طرح دار در دکوراسیون می‌تواند بر زیبایی فضای داخلی بیفزاید. این هنر که به آن استین گلاس نیز می‌گویند، هنری است که از آن می‎توان در جای جای خانه و محل کار، و همچنین در فضای باز از آن استفاده کرد.
شیشه های طرح دار دکوراتیو

پنجره یکی از مهم‌ترین اجزا در معماری به حساب می‌آید. مهم‌ترین نقش پنجره، تنظیم نور ساختمان است اما از آن‎جا که ذات انسان زیبایی را دوست دارد، حتی این سازه فنی را زیبا ساخت و آن‌را تبدیل به المانی در جهت زیباسازی فضای داخل و خارج نما کرد و تا آن‎جا پیش‌ رفت که شکل و فرم پنجره و نقوشی که بر آن شکل می‌گیرد، همه فلسفه‌ای اعتقادی در پس خود داشته باشند. شیشه های طرح دار دکوراتیو در گنبدها و پنجره‌ها جلوه‎فروشی کردند و در طول تاریخ مبدل به عنصری جدایی‌ناپذیر در معماری ساختمان‌های مجلل شدند.

استین گلاس

اما این شیشه های طرح دار چه هستند و در دنیای دکوراسیون مدرن چه نقشی دارند؟

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ استین گلاس که نام دیگر این شیشه های طرح دار دکوراتیو است، تکنیکی است که جزو هنرهای دستی محسوب می‌شود. نقوش آن از به هم پیوستن شیشه‌های رنگی تراش‎خورده توسط یک فلز ایجاد می‌شود که تمام قطعات را به شیشه‌ای یکپارچه تبدیل می‌کند و قدمت آن به قرن هفتم در انگلستان باز می‌گردد. این هنر زیبا با پیدایش مکتب هنری گوتیک، به یکی از عناصر اصلی در معماری آن زمان تبدیل شد. در قرن نوزدهم میلادی با پیشرفت علم، استحکام و ماندگاری مواد اولیه کاربردی در این هنر افزایش یافت و توسط طراحان و هنرمندان به هنری کاربردی تبدیل شد تا بتواند در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

gerechini شیشه های طرح دار دکوراتیو؛ سمفونی باشکوه رنگ و نور

در ایران نیز مشابه این هنر وجود دارد و به آن گره چینی می‌گویند. جالب است بدانید که گره‌چینی نیز مانند استین گلاس ریشه در باورهای دینی دارد.

از آن‎جا که بیشتر سازه‌هایی که با این تکنیک ساخته شده‌اند، سفارشی هستند، غالب این سازه‌ها منحصربه فرد بوده و در سراسر دنیا فقط یک نمونه از آن وجود دارد. به‌عنوان مثال، شیشه‌های پنجره کلیساها یا گنبدهای خاص استین گلاس در فضاهای عمومی و خانه‌های شخصی از این دست هستند.

شیشه های طرح دار دکوراتیو

این شیشه های طرح دار در فضاهای مختلف مثل درهای ورودی ساختمان، سقف‌های کاذب، نورگیرهای شیشه‌ای، پنجره‌های تزئینی، و…می‌توانند استفاده شوند. به بیان کلی می‌توان گفت که در هر بخش از ساختمان که شیشه در آن کاربرد داشته باشد، می‌توان از این هنر زیبا و فاخر استفاده کرد. نقوشی که این شیشه های طرح دار ایجاد می‌کنند، باتوجه به سبک معماری و چیدمان داخلی می‌تواند تغییر کنند و با آن هماهنگ و همسو شوند.

stained glass dar ashpaz khane شیشه های طرح دار دکوراتیو؛ سمفونی باشکوه رنگ و نور

استفاده از شیشه های طرح دار دکوراتیو باعث می‌شود نور با عبور از این شیشه‌ها زیبایی بی‌نظیری در فضا ایجاد کند و به اتمسفر، حالتی جادویی بیفزاید. از طرفی اگر طرح منقوش استین گلاس‌ همسو با دکوراسیون داخلی شما باشد، بر زیبایی فضای داخلی و تاثیر سبک چیدمان شما می‌افزاید.

اگر استین گلاس را در پنجره استفاده کنید، می‌توانید از آن به‌عنوان یک پرده استفاده کنید. کاربرد استین گلاس در سقف‌های کاذب باعث می‌شود، طرحی همانند قالی بر کف فضایتان نقش ببندد. با این شیوه در مکان‌هایی که نمی‌توان قالی پهن کرد، می‌توان از ایجاد حس گرمایی که در فضا القاء می‌شود، استفاده کرد.

استین گلاس در حمام

به طور کلی استین گلاس به عنوان یک پنل شیشه‎ای یکپارچه درتمام فضاهایی که شیشه در آن‎ها کاربرد دارد، قابل استفاده است؛ با این مزیت که در خود طرح و زیبایی دارد. از آن‎جا که استین گلاس آب‌بند است، می‌توان از آن در فضاهای خارج از خانه نیز استفاده کرد. ایجاد جلوه‌های بصری که از استین گلاس حاصل می‌شود در هر فضا حس شاعرانه و لطیفی ایجاد می‌کند.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

۳ دیدگاه

  1. ایراچی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۷ ب٫ظ

    بسیار عالی
    خوشحال میشیم نمونه پروژه های استین گلاس مجموعه ایراچی رو شماهده کنید .
    http://irachi.com/product-category/%da%af%d9%86%d8%a8%d8%af-%d8%b4%db%8c%d8%b4%d9%87-%d8%a7%db%8c/

    پاسخ

  2. آرچی تاج

    ۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۴۷ ب٫ظ

    بسیار عالی
    خوشحال میشیم نمونه پروژه های مجموعه آرچی تاج در رابطه با ساخت گنبد استین گلاس و سقف نورگیر استین گلاس رو ببینید.
    https://architajgroup.com/نورگیر-استین-گلاس/

    پاسخ

  3. میلاد

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۸ ب٫ظ

    سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…