نکات حقوقی مهم که قبل از تنظیم قرارداد باید بدانید

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به دلیل اهمیت بالایی که قرارداد در روابط طرفین دارد و سود و زیان طرفین که بسته به آن است، باید نکاتی که در تنظیم هر قرارداد به‌صورت کلی مورد نیاز است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
نکات حقوقی تنظیم قرارداد

قرارداد به توافق بین دو یا چند شخص برای ایجاد آثار حقوقی گفته می‌شود و به عنوان یکی از متداول‌ترین شیوه‌های توزیع و جابه‌جایی ثروت در جامعه تلقی می‌گردد. اما قرارداد را چگونه باید تنظیم کنیم؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات حقوقی تنظیم قرارداد می‌پردازیم.

مطابق نظم عمومی بودن تمام قرارداد‌ها

طرفین می‌توانند هر نوع قراردادی را بین خود منعقد کنند و لازم نیست ضرورتا قرارداد منعقده بین آن‌ها از قرارداد‌های تعیین شده در قانون باشد. البته اشخاص باید در تنظیم قرارداد‌های غیر معین، نظم عمومی را رعایت نمایند و در غیر این‌صورت قرارداد منعقده بین آن‌ها، بی‌تاثیر خواهد بود.

ذکر تاریخ و شماره قرارداد

 در قرارداد‌هایی که منعقد می‌کنید حتما تاریخ و شماره قرارداد را قید نمایید. شاید در نگاه اول این موضوع بی‌اهمیت جلوه کند، ولی باید بدانید که وجود تاریخ در قرارداد‌ها بسیار مهم است.

تعیین دقیق طرفین قرارداد

 باید توجه داشته باشید که در هر قرارداد باید طرفین آن را به‌صورت کامل و واضح تعیین نمایید. قرارداد حداقل بین دو نفر تشکیل می‌شود و فرض انعقاد قرارداد یکجانبه غیر ممکن است. البته قرارداد می‌تواند بیش از دو طرف هم داشته باشد.

تعیین سمت افراد

علاوه بر این‌که طرفین قرارداد را تعیین نمودید و مشخصات آن‌ها را در قرارداد ذکر کردید باید سمت آن‌ها را نیز در قرارداد مورد اشاره قرار دهید. چراکه یک قرارداد ممکن است از طرف شخص اصیل، یعنی شخصی که قرارداد برای او منعقد می‌گردد یا از جانب نماینده وی منعقد گردد. بنابراین در هر قرارداد باید تعیین کنید که قرارداد را شخص با چه سمتی منعقد می‌کند.

 ذکر نام ضامن در قرارداد

در برخی از قرارداد‌ها ممکن است افرادی به عنوان ضامن در قرارداد وجود داشته باشند که در این‌صورت باید نام ضامن این قرارداد در آن به‌صورت دقیق و کامل ذکر گردد و مشخصات آن‌ها در قرارداد مورد اشاره قرار گیرد.

 ذکر تضمینات داده شده

علاوه بر وجود ضامن در قرارداد ممکن است تضمیناتی از طرفین قرارداد اخذ شده باشد.

تعیین موضوع قرارداد

نکته بعد در تنظیم قرارداد تعیین موضوع قرارداد است به این معنا که باید موضوعی را که به منظور آن قرارداد منعقد گردیده است در قرارداد تعیین شود.
 تنظیم قرارداد

تعیین مبلغ قرارداد

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در قرارداد تعیین کنید مبلغ قرارداد است. این موضوع باید به‌صورت کامل و دقیق در قرارداد ذکر گردد. البته گاهی ممکن است در ابتدای عقد نتوان مبلغ را به درستی تعیین کرد که در این حالت تعیین مبلغ به‌صورت برآورد خواهد بود و در انتهای کار مبلغ نهایی معین خواهد شد که در این موارد لازم است در عقد چنین موضوعی را ذکر کنید.

 تعیین زمان پرداخت مبلغ قرارداد

علاوه بر تعیین مبلغ قرارداد باید زمان پرداخت را نیز مشخص نمایید تا با طرف دیگر قرارداد دچار مشکل نگردید.

 ضمانت اجرای تخلف از تعهدات طرفین

علاوه‌بر تعیین نمودن تعهدات و تکالیف هر یک از طرفین در قرارداد، باید ضمانت اجرا‌هایی را نیز برای تخلف از این تعهدات در قرارداد تعیین نمود. باید توجه کنید که ضمانت اجرا‌هایی تعیین کنید که جزئی باشند تا در صورت تخلف از هر یک از تعهدات ضمانت اجرای مورد نظر بر آن جاری گردد.

تعیین شروط مورد نظر خود‌

می‌توانید در قرارداد‌های خود، شروطی را برای اجرای موضوع قرارداد تعیین کنید.
نکات حقوقی مهم در تنظیم قرارداد
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی نکاتی که هر خریدار و فروشنده باید بدانند مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …