نوشابه‌های رژیمی خطر سکته‌ مغزی را افزایش می‌دهند

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاکنون به این فکر کرده‌اید که آیا نوشابه‌های رژیمی با شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای شما خطرناک هستند؟ شاید در برابر نوشابه‌های شیرین رایج که با شکر شیرین شده‌اند گزینه‌ بهتری به شمار بروند، ولی این دیدگاهی کاملا سطحی است و پژوهش‌ها آن را تایید نمی‌کنند.
نوشابه های رژیمی و خطر سکته

با توجه به پژوهش‌ها، نوشابه‌هایی که با قند مصنوعی شیرین می‌شوند، خطرات گوناگونی در پی دارند. برای نمونه، آن‌ها می‌توانند منجر به سکته‌ مغزی و زوال عقل شوند. به معنای دیگر، آن‌ها مغزتان را نابود می‌کنند. پژوهش‌گران دانشگاه بوستون آمریکا با انجام چندین آزمایش به این نتیجه رسیدند کسانی که نوشابه‌های رژیمی می‌خورند، در مقایسه با سایر مردم، با احتمال سه برابر برای ابتلا به زوال عقل و سکته‌ مغزی روبه‌رو هستند. در این نوشتار به بررسی پژوهش‌های مرتبط با نوشابه های رژیمی و خطر سکته مغزی می‌پردازیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

بررسی خطر ابتلا به سکته‌ مغزی

پژوهش‌گران درباره‌ مصرف نوشیدنی‌های رژیمی در میان ۳۰۰۰ بزرگسال پژوهش کرده و به اطلاعات شگفت‌آوری درباره‌ این محصولات دست پیدا کردند. با بررسی خطر ابتلا به سکته‌ مغزی در افراد بالای ۴۵ سال و زوال عقل در افراد بالای ۶۰ سال، پژوهش‌گران دریافتند مصرف نوشابه‌های رژیمی به طور مداوم می‌تواند خطر این بیماری‌ها را سه برابر کند! خطر این نوشیدنی‌ها حتی با در نظر گرفتن سایر عوامل تاثیرگذار در بیماری‌ها از جمله پرخوری، کیفیت پایین رژیم غذایی، سیگار کشیدن و تناسب اندام نامناسب هم همچنان بالا است.

دکتر «سودا سشادری» (Sudha Seshadri) عضو هیئت علمی دانشگاه بوستون درباره‌ این پژوهش‌ها گفته، «اگرچه نمی‌توان این مطالعات را کاملا قطعی خواند، ولی داده‌هایی قوی را نشان می‌دهند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. به نظر نمی‌رسد مصرف نوشیدنی‌های شیرین سودی داشته باشد و جایگزین کردن این قندها با شیرین‌‌کننده‌های مصنوعی هم کمکی نمی‌کند. شاید همان آب معمولی و بی‌خطر خودمان باید تنها نوشیدنی‌ای باشد که به آن عادت کرده و مصرف کنیم!»

تاثیرات نوشیدن نوشابه‌های معمولی

این پژوهش‌ها در اینجا پایان نیافتند و تاثیرات نوشیدن نوشابه‌های معمولی هم بررسی شد. در حالی که این نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر، پیوندی با بیماری‌های زوال عقل و سکته نداشتند، ولی مشکلات ویژه‌ خود را به دنبال دارند! کسانی که به طور مرتب از نوشیدنی‌های شیرین (چه با شکر، چه شیرین‌کننده‌های مصنوعی) مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که هرگز سمت این نوشیدنی‌ها نمی‌روند، با شانس بیشتری برای ابتلا به سکته‌ مغزی، سکته‌ قلبی حاد روبه‌رو هستند.

سال‌ها است می‌گویند چربی مضرترین عنصر رژیم غذایی است، ولی امروزه می‌دانیم چربی‌های سالم برای سلامتی حیاتی هستند و در واقع قند است که ضررهای گوناگونی به سلامتی وارد می‌کند. مصرف زیادی قند یکی از شناخته‌ شده‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

نوشابه های رژیمی و خطر سکته مغزی

پژوهش‌گران با بررسی تاثیر نوشیدنی‌های شیرین روی مغز دریافتند مصرف ۲ قوطی نوشیدنی شیرین یا بیش از ۳ قوطی نوشابه در روز می‌تواند حجم مغز را کاهش دهد. این به‌راستی به معنای کوچک شدن مغز و اندازه‌ هیپوکامپ (مرکز یادگیری در مغز) است. افزون بر این، پیری زودرس مغز و ضعیف شدن حافظه را هم در پی دارد. همه‌ این‌ها عواملی دردسرساز در مراحل آغازین ابتلا به آلزایمر هستند. حتی مصرف یک نوشابه‌ رژیمی در روز هم می‌تواند اندازه‌ مغز را کاهش دهد.

نوشابه های رژیمی و خطر سکته

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب۶ دلیل عجیب اما علمی که باعث اضافه وزن شما می‌شود را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۰:۰۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…