۵ دلیل احساس خستگی زیاد بعد از کار

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اینکه بعد از گذراندن یک روز کاری، احساس خستگی کنید، کاملا طبیعی است. به هر حال، ساعت‌های طولانی سر پا ایستادن و یا حتی نشستن پشت میز، توان انسان را تحلیل می‌برد و فرد احتیاج به تجدید قوا دارد.
دلیل احساس خستگی زیاد

هر فرد شاغلی باید در کنار کار کردن، توانایی پیش بردن فعالیت‌های روزمره‌ خود بعد از ساعات کاری را هم داشته باشد؛ این در حالی است که بعضی از افراد، بعد از گذراندن یک روز کاری، به قدری خسته‌اند که عملا توانایی انجام هیچ کار دیگری را ندارند و شاید ترجیح دهند که به جای شام خوردن، زودتر بخوابند. فکر می‌کنید دلیل یا دلایل این موضوع چیست و چرا بعضی افراد بعد از کار، خیلی خسته‌ هستند؟در این مقاله از مجله دلتا، به این سوال پاسخ می‌دهیم و ضمن بررسی ۵ دلیل احساس خستگی زیاد بعد از کار، راه‌هایی برای مقابله با آن‌ها ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

۵ دلیل احساس خستگی زیاد بعد از کار

۱. شما بیش از حد از صفحه‌ مانیتور کامپیوتر خود استفاده می‌کنید

اما چه باید کرد؟
راهکار بسیار ساده است و کافی است در حین کار، هوشمندانه به خودتان فرصت استراحت بدهید؛ مثلا می‌توانید برای یک دقیقه، چشم‌های خود را ببندید و یا هر ۲۰ دقیقه یک‌بار، به نقاطی دورتر از صفحه مانیتور، نگاه کنید. این کارها فشار وارد بر ماهیچه‌های چشم را کم می‌کند. به علاوه، مغز شما هم اندکی فرصت استراحت پیدا می‌کند.

۲. شما از فشار تعاملات شخصی خسته شده‌اید

هر محیط کاری پر است از آدم‌هایی که لزوما از ارتباط با آن‌ها لذت نمی‌بریم، بنابراین هر چقدر هم که اجتماعی و اهل معاشرت باشید، طبیعی است که گاهی در اثر تعامل با دیگران کمی احساس خستگی کنید.

اما چه باید کرد؟

اگر تعاملات کاری انرژی شما را می‌گیرند، شاید بهتر باشد که کمی آن‌ها را محدودتر کنید؛ مثلا موقع صرف صبحانه در شرکت و وقتی آشپزخانه خالی است، به جای پیوستن به جمع، بلند شوید و برای خود، چای یا قهوه درست کنید.

۳. شغل پر‌استرسی دارید

اگر در یک محیط استرس‌زا هستید، احتمالا در پایان روز احساس تخلیه‌‌ انرژی و خستگی زیادی خواهید کرد. وقتی استرس داریم انرژی زیادی مصرف می‌کنیم؛ گاهی حتی کالری بیشتری می‌سوزانیم و علائم جسمی مانند تیر کشیدن‌ها و دردها هم به سراغ‌مان می‌آیند.

اما چه باید کرد؟

شرایط کاری خود را در نظر بگیرید و ببینید چه راه‌هایی برای کاهش استرس در هنگام کار پیدا می‌کنید. ممکن است خوردن یک غذای سالم، یا کمی استراحت و یا گوش دادن به یک موسیقی آرام‌بخش، موثر باشند. اگر امکانش را دارید چند دقیقه‌ای از فضای کار بیرون بروید و کمی قدم بزنید. حتی می‌توانید تلفنی با کسی که دوستش دارید، صحبت کنید و یا چند دقیقه مدیتیشن انجام دهید.

دلیل احساس خستگی زیاد

۴. شما به اندازه‌ کافی از مغز خود استفاده نمی‌کنید و خسته شده‌اید

شاید این موضوع برای شما تعجب‌آور باشد، اما اگر روز را با خستگی به پایان می‌برید، ممکن است به این دلیل باشد که شما آنقدر کار نکرده‌اید که ذهن خود را مشغول کنید.

گاهی اوقات مغز ما از عدم‌ استفاده خسته می‌شود. در این حالت، یا به دلیل عدم تحریک، به خواب‌آلودگی عادت می‌کند و یا احساس خستگی روانی می‌کنیم، چون مغز ما سیگنال‌های خستگی، سرخوردگی و عصبانیت را دریافت می‌کند.

اگر به خاطر کم‌کاری‌های خودتان، عصبی هستید و احساس بی‌کفایتی می‌کنید، تعجبی ندارد که در پایان روز، یک افت انرژی آزاردهنده را تجربه کنید.

اما چه باید کرد؟

برنامه‌ریزی داشته باشید. شاید این جمله خیلی کلیشه‌ای و تکراری باشد، اما در عمل، نتایج شگفت‌انگیزی به دنبال دارد. به این ترتیب شما با بازدهی بیشتر، احساس خستگی کمتری خواهید داشت. سعی کنید به صورت روزانه اهداف کوتاه‌مدتی تعیین کرده و نسبت به انجام دادن آن‌ها مقید باشید.

۵. شما به اندازه‌ کافی هیدراته نشده‌اید

آب، ماده‌ معجزه‌آسایی است که همه‌ ما به آن نیاز داریم، اما به اندازه‌ کافی از آن استفاده نمی‌کنیم. آب، به سلامت عمومی بدن، شادابی پوست و مو و حفظ سطح انرژی ما کمک می‌کند. اگر در اواخر روز خواب‌آلود هستید، ممکن است به دلیل کم‌آبی بدن باشد. این یک فرمول بسیار ساده است؛ هرچه آب بدن ما کمتر باشد ، خسته‌تر می‌شویم.

اما چه باید کرد؟

یک بطری آب در کنار خود داشته باشید و در فواصل منظم در طول روز و حین کار، آب بنوشید. اگر فراموش می‌کنید، می‌توانید از زنگ هشدار گوشی خود استفاده کنید.

دلیل احساس خستگی زیاد

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چگونه ۱۲ سال به طول عمر خود بیفزایید؟ را بخوانید.

 

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۲۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۰۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…