آیا فروش پارکینگ و انباری قانونی است؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه با افزایش میزان ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی و رشد آپارتمان‌نشینی، اختلافات زیادی بر سر موضوعات مرتبط با آپارتمان‌نشینی مثل مالکیت بر انباری یا پارکینگ و … نیز افزایش یافته است.
فروش پارکینگ و انباری

گاهی در یک مجتمع مسکونی برخی واحدهای دارای پارکینگ و بدون ماشین، قصد دارند که پارکینگ خود را به افراد دیگر اجاره دهند یا بفروشند و با اختلافاتی بر سر این موضوع با دیگر واحدهای ساختمان مواجه می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فروش پارکینگ و انباری می‌پردازیم.

آیا می‌توان انباری و پارکینگ ساختمان را به شخص دیگری واگذار کرد یا فروخت؟

در بسیاری از مواقع پارکینگ و انباری واحدها در سند مالکیت مربوطه به آن درج شده و به عنوان بخشی از واحد است.

هم‌زمان با فروش یا اجاره دادن آن واحد این بخش‌ها نیز باید به مالک جدید واگذار شوند.

اما موردی که در این جا قصد صحبت درباره آن را داریم این است که در بسیاری از موارد افراد بدون این که بخواهند واحد خود را بفروشند یا اجاره دهند تنها قصد واگذاری پارکینگ یا انباری مربوط به آن واحد را دارند.

فروش پارکینگ

انجام این کار از نظر حقوقی امکان‌پذیر نبوده و افراد مجاز به انجام آن نیستند.

در کل برای خرید و فروش یک واحد باید تمامی بخش‌های آن واگذار شود. در غیر این‌صورت نمی‌توان ساختمان را جدا از پارکینگ یا انباری آن فروخت و برعکس این موضوع نیز صادق است.

اما ما با حالت دیگری نیز رو به رو هستیم که گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی از افراد ساکن در ساختمان نیاز به پارکینگ یا انباری خود ندارند و استفاده‌ای از آن نمی‌کنند. در همین حال یکی دیگر از افراد نیاز به پارکینگ یا انباری اضافه برای نگهداری وسایل خود را دارد.

در این حالت پیش آمده افراد می‌توانند با انجام توافقاتی مابین یکدیگر اقدام به اجاره پارکینگ و همچنین انباری داشته باشند که انجام این کار از نظر قانونی مشکلی ندارد.

افراد مجاز به انجام آن هستند اما قبل از آن باید توافق سایر افراد ساکن در ساختمان را نیز به دست آورند.

 قوانین زیر برای اجاره یا فروش انباری یا پارکینگ وجود دارد:

  • بخش‌هایی مانند پارکینگ و انباری آپارتمان‌ها از واحد آپارتمانی محسوب می‌شود و نمی‌توانید آن‌ها را به‌صورت جداگانه واگذار کنید یا بفروشید.
  • اجاره دادن پارکینگ تنها به افراد ساکن در همان ساختمان امکان‌پذیر است. فروش و واگذاری آن به افراد دیگر و خارج از ساختمان مجاز نیست.
  • چنانچه پارکینگ یا انباری واحد خود را به دیگر مالکان واگذار کردید یا فروختید، تغییرات مربوطه در سند مالکیت باید حتما لحاظ شود.
  • اگر پارکینگ را به افراد خارج از ساختمان واگذار کردید، دیگر همسایگان می‌توانند این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند و از شما شکایت کنند.

 فروش انباری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی آیا پارک خودرو جلو درب منزل جرم است؟ مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …