چرا پس از غذا خوردن خسته می‌شویم؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر بیشتر اوقات پس از غذا خوردن احساس خستگی می‌کنید، احتمالا به این فکر می‌افتید که دلیل آن چیست و چگونه می‌توانید جلوی این خستگی را بگیرید.
چرا پس از غذا خوردن خسته می شویم

شاید از خود بپرسید آیا امکان دارد برخی از خوردنی‌ها شما را خسته کنند؟ شاید بخواهید از این نوع خوردنی‌ها دوری کنید و در عوض به سراغ چیزهایی بروید که انرژی شما را افزایش می‌دهند. البته شاید هم کاری به این چیزها نداشته باشید و همیشه پس از غذا خوردن تنها به خوابیدن فکر کنید. در این مطلب از مجله دلتا به چرا پس از غذا خوردن خسته می شویم می‌پردازیم.

چرا پس از غذا خوردن خسته می شویم

بسیاری از مردم به این مشکل دچار می‌شوند و به طور معمول پس از ناهار باید یک خواب دل‌چسب داشته باشند. بیشتر مردم بعدازظهر و عصرها را به چرت زدن اختصاص می‌دهند و این چیزی کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. این دقیقا همان زمان از روز است که میل به شکر و کافئین هم افزایش پیدا می‌کند تا بلکه خستگی و بی‌حالی از بین بروند.

اگر سرتان شلوغ باشد، کار داشته باشید، مدرسه، ورزش و… احتمالا برای رفع این خستگی به سراغ شیرینی و قهوه می‌روید. این راهکار شاید کارآمد باشد ولی موقتی است. شما در عوض باید رژیم و وعده‌های غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که سطح انرژی‌تان افزایش پیدا کند، این انرژی را در درازای روز حفظ کنید و به خستگی و بی‌حالی دچار نشوید.

دلیل بنیادین خسته شدن پس از غذا خوردن چیست؟

بسیاری از مردم پس از غذا خوردن احساس خستگی می‌کنند. به این شرایط کمای غذایی یا خواب‌آلودگی پس از غذا هم می‌گویند. به طور معمول این حس پس از خوردن وعده‌های غذایی بزرگ، سنگین و سرشار از چربی، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و شکر رخ می‌دهد.

اگر مدت کوتاهی پس از غذا خوردن متوجه شدید که انگیزه و تمرکزتان کاهش پیدا کرده و خسته شده‌اید، احتمالا از خودتان می‌پرسید چرا همیشه پس از غذا خوردن باید زندگی را کاملا کنار بگذارید و چرت بزنید.

یکی از دلایل بنیادین برای احساس خستگی پس از غذا خوردن، افت قند خون (گلوکز) است. پس از اینکه شیرینی و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌خورید، سطح انسولین افزایش پیدا می‌کند ولی با گذشت چند ساعت این سطح انسولین پایین می‌آید و در حقیقت قند خون شما کاهش پیدا می‌کند. این می‌تواند منجر به احساس بی‌حالی، خستگی، میل زیاد به غذا و مه مغزی شود؛ البته شدت این نشانه‌ها می‌تواند در هر فرد متفاوت با فرد دیگری باشد.

شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه‌ شده‌ سفید (مانند آرد) همچنین منجر به ترشح بیشتر هورمون سروتونین هم می‌شوند که یک ماده‌ شیمیایی به شمار می‌رود. ولی همین هورمون که فواید فراوانی دارد و می‌تواند مشکلات روحی را درمان کند، باعث شکل‌گیری احساس آرامش و خواب‌آلودگی هم می‌شود.

از دیگر دلایلی که منجر به بی‌حالی و خستگی پس از غذا خوردن می‌شوند، می‌توان به شیوه‌ کارکرد دستگاه عصبی پاراسمپاتیک و ریتم شبانه‌روزی اشاره کرد. دستگاه عصبی پاراسمپاتیک شما بخشی از سیستم عصبی بدنتان است که وظیفه‌ فرآیندهای استراحت و گوارش را بر عهده دارد. هر زمان که غذا بخورید، این دستگاه با ایجاد احساس آرامش واکنش نشان می‌دهد.

چرا پس از غذا خوردن خسته می شویم

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب موسیقی قبل از خواب چه بلایی سرتان می‌آورد؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۳:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در ۰:۴۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۲۰ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۵۸ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…