این برج شگفت‌انگیز فصل‌ها را تعیین می‌کند

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برج رادکان، ساخته خواجه نصیرالدین طوسی است; این برج تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد.
برج رادکان در مشهد

اکثر مردم تور مشهد را تنها دارای جنبه مذهبی می‌دانند. این شهر علاوه‌بر حرم مطهر، دیدنی‌های تاریخی دیگری نیز دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با برج رادکان در مشهد آشنا شوید.

برج رادکان در مشهد

برج رادکان یکی از همین جاذبه‌های تاریخی و معماری است که بسیاری از آن دیدن کرده‌اند و از کنار آن گذشته‌اند و برخی نیز به آن توجه و برداشت‌های خاصی از آن کرده‌اند. داشتن اطلاعات نجومی و معماری در بازدید از جاذبه‌های تاریخی سبب می‌شود که قضاوت بهتری در مورد این آثار داشته باشیم.

برجی که فصل ها را تعیین می کند

معرفی برج رادکان چناران

ارتفاع برج رادکان در حدود ۲۵ متر است. این برج بدنه‌ای استوانه‌ای شکل دارد و گنبد آن به‌شکل مخروط است. این اثر تاریخی را مربوط به دوره ایلخانان و قرن هفتم هجری دانسته‌اند. در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰، برج رادکان به شماره ۱۴۶ در آثار ملی ایران به ثبت رسید. نمای خارجی این بنا تا ارتفاع سه متری آن به‌صورت ۱۲ضلعی و پس از آن تا زیر گنبد دارای ۳۶ ترک یا نیم استوانه بوده و داخل آن هشت ضلعی است.

بانی برج رادکان را خواجه نصیرالدین طوسی می‌دانند. خواجه که با دانشمندی و اندیشمندی خود این برج را بر اساس داده‌های نجومی و به قصد خاصی که به آن اشاره خواهد شد، ساخته است. ساخت و طراحی این بنا به خواجه نصیر‌الدین طوسی نسبت داده شده است و هیچ منبع خاصی وجود ندارد که آن را به‌طور قطع تایید کند. برخی از مستشرقین سابقه ساخت این بنای آرامگاهی از آثار دوره دیلمی می‌دانند و آن را آرامگاه زنی به نام مطلع‌الشمس معرفی می‌کنند. این نظریه نیز چندان قابل قبول نیست و در هیچ‌یک از منابع تاریخی ایرانی اشاره‌ای به آن نشده است.

جاذبه های مشهد

کاربری برج رادکان چناران

گفته شده است این برج دارای ۱۲ روزنه بوده است و در عصر خود تنها وسیله برای تعیین چهار فصل، سال کبیسه و نوروز محسوب می‌شد.

دیدنی مشهد

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند آرامگاه کوروش، اولین بنای ضدزلزله ایرانی

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۸:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۵۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…