برای دریافت مهریه چقدر باید هزینه کرد

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید برای شما این سوال پیش آید که بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه به چه صورت است؟ چون ممکن است پروسه‌ گرفتن مهریه سال‌ها طول بکشد.
عواقب اجرا گذاشتن مهریه

متاسفانه تعداد زیادی از زوجین روش درست و روند حقوقی به اجرا گذاشتن مهریه را نمی‌دانند. ما در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم به موضوع عواقب اجرا گذاشتن مهریه بپردازیم.

 روش‌های اجرا گذاشتن مهریه را بشناسید

اولین و بهترین کاری که باید انجام داد این است که هم‌زمان با ارائه درخواست مهریه، به اداره ثبت رفته و درخواست دهید.

توسط این اداره اموال زوج فورا شناسایی می‌شود و می‌توان آن‌ها را توقیف کرد. فقط باید مراقب باشید که زوج از این اقدامات باخبر نشود، که بتوانید از او یک گام جلوتر باشید.

شما می‌توانید از طریق شورای حل اختلاف هم، مهریه خود را مطالبه کنید. ولی در این شوراها غالبا محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود بیشتر به دادگاه رجوع کرد. مثلا شورای حل اختلاف فقط به مبالغ زیر ۲۰ میلیون رسیدگی می‌کند.

به روش‌های زیادی می‌توان زوج را برای پرداخت مهریه تحت فشار گذاشت. مثلا زمانی که زوج تمکن مالی کافی دارد و مهریه را پرداخت نمی‌کند، می‌توان به خاطر بدهی مهریه به راحتی او را ممنوع الخروج کرد.

بعضی مواقع این مساله برای آقایان به قدری اهمیت دارد که باعث می‌شود روند پرداخت مهریه ساده‌تر شود.

یکی از عواقب اجرا گذاشتن مهریه این است که زوج پس از باخبر شدن، اموال خود را به شخص دیگری واگذار می‌کند تا به این ترتیب مهریه را پرداخت نکند. ولی این مساله زمانی ممکن است که اموال شخص جزء مستثنیات دین نباشد.

هزینه اجرا گذاشتن مهریه چقدر است؟

اصولا دادگاه برای رسیدگی به هر پرونده‌ و بسته به نوع پرونده، هزینه دادرسی دریافت می‌کند. هزینه دادرسی برای مهریه ۵/۳ درصد کل مبلغ مهریه است.

باید بدانید که هزینه دادرسی با زوجه است. برای همین بهتر است قبل از هر کاری فقط یه قسمت کمی از مهریه را به اجرا بگذارید تا به این روش هزینه دادرسی کمتر شود. بعد می‌توانید تقاضای اعسار دهید.

برای به اجرا گذاشتن مهریه کجا باید رفت؟

همان‌طور که گفتیم توسط راه‌های مختلفی می‌توان مهریه را به اجرا گذاشت. ولی بهتر است در ابتدا به اداره ثبت رفته و اموال زوج را توقیف کرد. چون به این روش از انتقال اموال به شخص دیگر جلوگیری می‌شود.

اگر مهریه شما زیر ۲۰ میلیون تومان است، سراغ شورای حل اختلاف بروید. زیرا در آن‌جا در نوبت نمی‌مانید. هم‌چنین روند دادرسی در آن‌جا کوتاه‌تر است. ولی اگر مبلغ مهریه بالاتر است بهتر است برای این کار به دادگاه صالح خانواده رجوع کنید.

 اجرا گذاشتن مهریه

 اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می‌کشد؟

معمولا روند به اجرا گذاشتن مهریه خیلی طولانی و در بعضی مواقع تا سال‌ها بدون حل باقی می‌ماند.

البته به حجم کاری دادگاهی که شما دادخواست داده‌اید هم بستگی دارد. در بعضی مواقع در مدت رسیدگی به پرونده ممکن است اختلافات دیگری برای زوجین پیش آید که روند این رسیدگی طولانی‌تر شود.

برای همین بهتر است اگر زوج توان پرداخت مهریه را دارد، به‌طور توافقی بدهد تا درگیر مشکلات و اختلافات بعدی نشود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی در ازدواج موقت مردان این حق و حقوق را هرگز ندارند مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۳۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …