آیا گذاشتن جاکفشی جلوی در آپارتمان مجازات دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زندگی در آپارتمان‌های امروزی نیازمند یادگیری و آموزش نوعی جدید از فرهنگ است. فرهنگ آپارتمان نشینی که بخشی از آن به آرامش و بخش دیگر آن به آسایش خود ما و دیگران مرتبط است.
گذاشتن جا کفشی جلوی در آپارتمان

در آپارتمان‌ها فضاهایی به عنوان فضای مشاع شناخته می‌شود که برای استفاده شریکی اهالی و ساکنین آن است. راه پله آپارتمان یکی از این فضاهای مشاع است که قوانین مربوط به خود را دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع گذاشتن جاکفشی جلوی در آپارتمان می‌پردازیم.

در قانون تملک آپارتمان گذاشتن جاکفشی بیرون درب ورودی چه حکمی دارد؟

اگر از وکلای باتجربه این سوال را بپرسید متوجه می‌شوید که گذاشتن جاکفشی جلوی درب آپارتمان طبق قانون تملک آپارتمان‌ها ممنوع است.

این تبصره در حالت کلی و شرایط همه ساختمان‌هاست. اما اگر تمامی ساکنینی که به‌صورت مشترک از فضای مشاع راه پله استفاده می‌کنند، بر سر این موضوع به توافق برسند، مانعی ندارد.

شرایط هر ساختمان می‌تواند متفاوت باشد. بر همین اساس اگر همه ساکنین با این موضوع مشکلی نداشته باشند و تنها یکی از ساکنین موافقت نداشته باشد، گذاشتن جاکفشی جلوی درب ورودی خانه‌ها ممنوع است.

گذاشتن جا کفشی همسایه جلوی درب واحد مجاز است؟

از نظر قانونی این کار ممنوع است. اما به‌طور کلی استفاده از فضاهای مشاع در ساختمان، با داشتن اذن تمامی ساکنین می‌توان از فضا استفاده کرد.

بنابراین در صورتی‌که همه همسایگان در یک ساختمان، با قراردادن کفش جلوی درب واحد مشکلی نداشته باشند، این کار مانعی ندارد.

چرا نباید جاکفشی و کفش‌ها را درون راه پله بگذاریم؟

طبق فرهنگ آپارتمان نشینی می‌دانیم که هماهنگی و یک‌دست بودن فضای راهروی هر ساختمان، نظم و زیبایی بیشتری ایجاد می‌کند.

در بیشتر مواقع، شلوغی راه پله‌ها باعث ایجاد دردسر در رفت و آمد دیگر ساکنین می‌شود. این موضوع در ساختمان‌هایی که آسانسور ندارند، پر رنگ‌تر است.

از طرفی قرار دادن جاکفشی در راه پله‌های کوچک، می‌تواند فضا را برای رفت و آمد افراد سخت‌تر کند.

برای این که تمامی ساکنین از نظم و قانون ساختمان مطلع باشند، مدیر ساختمان می‌تواند تمامی قوانین را بر روی تابلو اعلانات آپارتمان که معمولا در قسمت لابی نصب می‌شود، بنویسد تا همه در جریان قوانین قرار بگیرند.

گذاشتن جا کفشی جلوی در

حکم گذاشتن جا کفشی جلوی در بدون هماهنگی با همسایگان چیست؟

طبق قانون این کار می‌تواند حکم مزاحمت برای همسایه‌ها داشته باشد! این کار در برخی از موارد می‌تواند نمونه‌ای از جرایم کیفری تصرف عدوانی باشد.

ساکنین می‌توانند مانع از گذاشتن جاکفشی بیرون از واحد یکی از همسایگان شوند؟

بله. در صورتی که یکی از ساکنین جاکفشی خود را بیرون از منزل گذاشته باشد، دیگر همسایه‌ها می‌توانند با او مخالفت کنند. چرا که طبق قوانین مدنی ایران، استفاده نادرست و شخصی از مشاعات ساختمان ممنوع است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه نکات حقوقی بیشتر مطلب راهکارهای قانونی مواجهه با مزاحمت همسایه را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۰:۳۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …