۶ دلیل عجیب اما علمی که باعث اضافه وزن شما می‌شود

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیش از نیمی از مردم جهان، به چاقی مبتلا هستند. مصرف غذاهای مضر و فست فود تنها عوامل چاقی نیستند، عوامل زیادی می‌تواند سبب اضافه‌ وزن ‌شود.
دلایل علمی برای اضافه‌ وزن

در این مطلب دلایل علمی برای اضافه‌ وزن و چاقی آورده شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

دلایل علمی برای اضافه‌ وزن

۱. نداشتن وعده‌های غذایی خانوادگی

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن وعده‌های غذایی همراه با خانواده از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌کند. این وعده‌های غذایی سبب ایجاد ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده می‌شود و افراد را به عادات غذایی سالم ترغیب می‌کند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که در طول هفته، حداقل سه وعده‌ی غذایی خود را با خانواده می‌خورند، نسبت‌به کودکانی که کمتر از این تعداد وعده‌ خانوادگی دارند، بیشتر غذاهای سالم مصرف می‌کنند.

۲. کارکردن در شب

به‌طور طبیعی افراد در طول روز فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و غذا می‌خورند و پس از تاریکی هوا می‌خوابند. فعالیت در شب چرخه‌ زیستی طبیعی بدن‌تان را به‌هم می‌زند و می‌تواند سبب اضافه وزن در شما شود. همچنین این کار میزان انرژی‌تان را کاهش می‌دهد و نمی‌توانید به‌راحتی کارهای روزانه را انجام دهید. اگر مجبورید که در شب کار کنید، تنها راه چاره این است که میزان غذای خود را کاهش دهید.

۳. کم‌خوابی شدید

تحقیقات نشان می‌دهد که کم خوابی می‌تواند سبب چاقی هم بشود. خواب در سوخت‌وساز انرژی نقش مهمی دارد. زمانی که خواب کافی نداشته باشید، بیشتر از حد معمول غذا می‌خورید، زیرا این‌ کار یک روند طبیعی زیستی برای غلبه بر خواب آلودگی است.

۴. تماشای زیاد تلویزیون

آیا می‌دانید اعتیاد به تلویزیون چه ضررهایی دارد؟ نشستن بیشتر از دو ساعت در جلوی تلویزیون تا حدود ۲۳ درصد خطر ابتلا به چاقی را بیشتر می‌کند. همچنین خوابیدن جلوی تلویزیون این خطر را چند برابر خواهد کرد. براساس مطالعات، زمانی که شب‌ها درمعرض نور چراغ (نور مصنوعی) قرار می‌گیرید، تولید ملاتونین، هورمونی که از ما در مقابل اختلالات متابولیسمی محافظت می‌کند، کاهش می‌یابد و سبب ایجاد چاقی و دیابت می‌شود.

۵. استرس، ناراحتی، هیجان و…

شاید درباره‌ رابطه استرس و چاقی چیزهایی بدانید. خانم‌هایی که استرس دارند یا از چیزی نگران هستند، نسبت‌ به افرادی که این شرایط را ندارند، بیشتر دچار اضافه وزن می‌شوند و احتمال چاقی در آن‌ها بیشتر خواهد شد. اما خبر خوب اینکه، زمانی‌که این ناراحتی کم ‌شود، خطر چاقی هم به‌طور مشخصی کاهش می‌یابد. به‌عبارت‌ دیگر، بیش از نیمی از افراد در واکنش به ناراحتی به خوردن غذا، مخصوصا غذاهای پرچرب و پرقند روی می‌آورند. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع از غذاها روی مرکز پاداش مغز تاثیر می‌گذارد و این افراد با این روش می‌خواهند خود را آرام کنند. علاوه بر این‌ها، استرس می‌تواند تاثیرات بسیار بدی روی بدن خانم‌ها بگذارد.

۶. خوردن غذاهای کم‌چرب

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف لبنیات پرچرب خطر کمتری برای چاقی بدن دارد، زیرا این غذاها نسبت‌به انواع فاقد چربی و رژیمی بیشتر فرد را سیر می‌کنند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از غذاهای کم‌چربی که تبلیغات آن را می‌بینید، کالری بیشتری نسبت‌ به سایر غذاها دارند.

دلایل علمی برای اضافه‌ وزن

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب با انجام این کارها هیچ وقت لاغر نخواهید شد را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۴۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۲۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۱۵ ق٫ظ

      ممنونم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…