در این روستای ایرانی همه نابینا هستند

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روستای چهاربرج از توابع استان خراسان شمالی از این جهت شهرت یافته که تعداد زیادی از مردم آن نابینا هستند.
روستای نابینایان در اسفراین

روستای چهاربرج از توابع اسفراین حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد که اکثر آن‌ها نابینا هستند. گفته می‌شود، چندین سال پیش عارضه نابینایی در این منطقه شیوع پیدا کرد و کم‌کم ساکنان، آن روستا را ترک کرده و به شهرهای دیگر مهاجرت کردند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای نابینایان در اسفراین آشنا شوید.

روستای نابینایان در اسفراین

هنوز دلیل نابینایی این افراد مشخص نشده است. جالب است بدانید که اکثر کسانی که به این عارضه دچارند، از بدو تولد نابینا بوده‌اند، حتی حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند و حتی گربه‌ها نیز در این روستا نابینا متولد می‌شوند. بسیاری از کارشناسان دلیل این اختلال را تغییرات ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی می‌دانند که در خصوص آگاهی مردم تلاش کردند تا از تولد کودکان نابینا جلوگیری کنند. اما این سوال همواره وجود داشته که چرا حیوانات این منطقه به چنین مشکلی دچارند.

موقعیت جغرافیایی

دهستان دامنکوه بخش مرکزی شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی است که در ۲۴ هزارگزی شمال باختری اسفراین واقع است.

جاذبه های گردشگری اسفراین

ارگ تاریخی بلقیس

ارگ تاریخی بلقیس پس از ارگ بم، دومین بنای گلی ایران به‌شمار می‌رود و آن را بر اساس اصول معماری ساسانی ساخته‌اند. این دژ قدیمی ۲۹ برج با ارتفاع تقریبی ۱۱ متر داشته است که از اطراف با خندق احاطه می‌شدند.

ezgif.com gif maker 2 1 در این روستای ایرانی همه نابینا هستند

منار مسجد

منار مسجد با نام مسجد خسرو شیر نیز شناخته می‌شود.. آنچه امروزه از این مسجد بزرگ به‌جای مانده است، شامل جرزهای دو طرف یک ایوان به عمق ۱۱ متر و عرض ۶ متر می‌شود که پوشش و دیوار سمت قبله نیز فرو ریخته است. محراب اصلی مسجد، در انتهای ایوان قرار داشت که در حال حاضر، فقط بخش تحتانی آن باقی‌مانده است. در کنار بقایای شبستان شرقی در حدود ۶۰ سال قبل، مناره‌ای آجری وجود داشت که بر بدنه آن، کتیبه‌ای به خط کوفی، تزیینات آجرکاری صلیب شکسته دیده می‌شد. علت این نامگذاری، وجود مناره مذکور است. قدمت بنای اصلی این اثر تاریخی به دوره سلجوقی بازمی‌گردد و دارای الحاقاتی از دوره ایلخانی نیز است. برای دیدن این روستای هیجان‌انگیز به مطلب روستایی متوقف شده در زمان سر بزنید.

ezgif.com gif maker 1 1 در این روستای ایرانی همه نابینا هستند

مقبره شیخ آذری

حمزه بن علی آذری مشهور به شیخ آذری، از شاعران و عارفان قرن ۹ هجری قمری به‌شمار می‌رود و در اسفراین متولد شده است. او پس از مدتی شاعری در دربار شاهرخ تیموری، به عرفان روی آورد و کتاب‌های زیادی در زمینه‌های شعر و عرفان نوشت. مقبره شیخ آذری از دو فضای معماری با ابعاد متفاوت تشکیل شده است و سقفی چوبی دارد. بخش جنوبی بنا به‌عنوان نمازخانه و بخش شمالی آن، محل دفن و آرامگاه شیخ است.

ezgif.com gif maker 3 1 در این روستای ایرانی همه نابینا هستند

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند هتل‌هایی برای تقویت ضریب هوشی.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۳۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۲۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۴۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۲۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…