قرارداد ملکی چه شرایطی باید داشته باشد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از آنجا که اشخاص معاملات خود را با نوشتن قرارداد اثبات می‎کنند و هر قراردادی از شروط و آثار قانونی خود تبعیت می‎کند لازم است هر کدام از طرف‌ها در زمان قرارداد از شروط حاکم بر قرارداد و آثار آن آگاهی داشته باشند.
قرارداد

قرارداد و شرایط آن موضوعی است که اغلب  معامله کنندگان املاک با آن درگیر هستند. در این نوشتار قصد داریم به پرسش‎هایی که در این باره  مخاطبان ما مطرح کرده‎اند پاسخ دهیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

اهلیت طرفین در قرارداد چه مفهومی دارد؟

واژه‎ اهلیت در قانون به معنی توانایی اشخاص برای داشتن حق و حقوق و همچنین توانایی اجرا و استفاده از این حقوق  آمده است.اهلیت دو نوع است؛

۱. اهلیت تمتع؛ که به  هر شخص امکان برخوردار شدن از حق و حقوق را می‎دهد.

۲. اهلیت استیفاء؛ شخص باید بتواند شخصا و بدون وجود اولیاء و یا سرپرست قانونی از اموالش استفاده کند.

این امر در قوانین دارای شرایطی از قبیل داشتن عقل و بلوغ و رشد است. به این معنی که طبق قانون کسی دارای اهلیت استیفاء است که عاقل و بالغ و رشید باشد. شخصی بالغ است که سنی که قانون برای عاقل دانستن او تعیین کرده را داشته باشد. این سن در قانون ایران برای دختر ۹ سال و برای پسر ۱۵ سال قمری است. رشید بودن نیز به معنای داشتن قدرت تشخیص فرد در خوب و بد و دانستن ارزش مالی در معاملات است. مثلا بتواند مال را به‎ طور عقلانی مصرف کند. عقل نیز کیفیتی متعارف در اعمال و رفتار و گفتار اشخاص است که اگر کسی این‎گونه نباشد او را مجنون و دیوانه می‎گویند.

با توضیحات داده شده به این نتیجه می‎رسیم که هر فرد برای معامله باید دارای هر دو نوع اهلیت باشد در غیر این صورت معامله‎ او به‎دلیل نداشتن اهلیت باطل است.

قرارداد

با اشخاص حقوقی چگونه قرارداد بنویسیم؟

اول باید بدانید که  در قانون، شخص حقوقی یعنی یک شرک، موسسه یا اداره … است و فرقی بین یک شرکت دولتی یا یک شرکت خصوصی نیست بلکه فقط انسان نباشد. در واقع انسان یک شخص حقیقی است.

زمانی که بخواهید با شخص حقوقی قرارداد بنویسید در ابتداد باید یک نسخه از اساسنامه‎ آن شرکت را بخوانید. زیرا اساسنامه جدا از اینکه شناسنامه و هویت یک شرکت را نشان می‎دهد، حدود اختیارات و حیطه‎ وظایف اداره‌کنندگان خود را مشخص می‎کند. پس از ملاحظه‎ اساسنامه شرکت باید از آخرین تغییراتی که داشته  آگاه شوید. این کار با دیدن یک نسخه از آخرین آگهی تغییرات شرکت میسر می‎شود. مثلاً باید مشخص شود مدیری که صلاحیت امضا دارد در حال حاضر کیست یا مشخص شود  که آیا این شرکت در حدود موضوع فعالیتش این معامله را منعقد می‎کند یا خیر.

چون اگر هر یک از این شرایط نباشد آن معامله از اعتبار کافی برخوردار نخواهد بود و شما برای اینکه بتوانید به معامله اعتبار کافی بدهید و از آن کامل و بی‌عیب و نقص استفاده کنید باید در پی یک سری تشریفات قضایی باشید که اینها همگی نه فقط در تخصص شما نیست بلکه  زمان‎بر و خسته‌کننده است.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در ۷:۰۴ ب٫ظ

  2. روزبهانی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در ۸:۵۲ ق٫ظ

    مطلب آموزنده بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …