مواد معدنی موثر بر خواب با کیفیت

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رژیم غذایی ما تأثیر چشمگیری بر وضعیت خوابمان دارد؛ اما تشخیص تأثیر هر ماده مغذی بر خواب دشوار است.
مواد معدنی موثر بر خواب

برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی و هورمون های موثر می‌توانند به تنظیم ساعت بیولوژیک بدن و خوابِ بهتر کمک کنند. در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم به موضوع مواد معدنی موثر بر خواب بپردازیم.

ملاتونین

این هورمون به‌طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. ملاتونین به تنظیم چرخه‌های خواب کمک می‌کند. میزان هورمون ملاتونین در غروب کمی افزایش می‌یابد و در شب‌ها بیشتر می‌شود. سطح ملاتونین در ابتدای صبح رفته‌رفته کاهش می‌یابد.

مقادیر اندکی از هورمون ملاتونین در گوشت، غلات، میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. همچنین مکمل‌های ملاتونین هم در بازار وجود دارند که در درمان بیخوابی و پرواززدگی استفاده می‌شوند.

آهن

کمبود آهن ممکن است موجب بروز سندرم پای بی‌قرار شود. در این حالت، افراد در رختخواب پاهایشان را مدام‌ تکان می‌دهند که این امر خوابیدنشان را با مشکل مواجه می‌کند. زنانِ دچار کمبود آهن بیشتر از مردان در معرض مشکلات خواب قرار دارند.

جگر، مغزها، شکلات تلخ، گوشت گاو و گوسفند، حبوبات، غلات کامل و سبزیجات با برگ سبز تیره از منابع غذایی سرشار از آهن هستند. همچنین قرص‌های آهن را هم می‌توان از داروخانه‌ها دریافت کرد.

تاثیر موارد معدنی بر خواب

کلسیم

کلسیم در سلامت استخوان و دندان مؤثر است؛ اما‌ نقش کلسیم در خواب هم قابل‌توجه است. ‌کلسیم به مغز کمک می‌کند تا اسیدآمینه تریپتوفان را مصرف و ملاتونین تولید کند. کلسیم با این روش، به خوابیدن افراد کمک می‌کند. این امر توضیح می‌دهد که چرا یک لیوان شیر گرم به خوابیدن کمک می‌کند، زیرا لبنیات محتوی تریپتوفان و کلسیم‌اند.

منیزیوم

منیزیوم به‌خاطر توانایی‌اش در درمان بیخوابی شناخته‌شده است. منیزیوم ‌به کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش کمک می‌کند و فرد را برای خوابیدن آماده می‌کند. پژوهشی نشان داد منیزیوم هورمون استرس، کورتیزول را کاهش می‌دهد. هورمون کورتیزول در ایجاد بیداری مؤثر است.

منیزیوم را می‌توان در سبزیجات با برگ سبز تیره، مغزها و دانه‌ها، ماهی‌ها، حبوبات و غلات کامل یافت.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر می‌توانید مطلب طرز استفاده از ویتامین E برای پوست را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۰۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۴۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ آبان ۱۴۰۰ در ۰:۰۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…