زندانی که هیچ راه فراری ندارد

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زندان برنجه یکی از دیدنی‌های روستای برنجه در استان آذربایجان غربی است. این جاذبه‌ منحصربه‌فرد، در ۲۸ کیلومتری شهر تکاب قرار دارد و از آثار ملی طبیعی ایران به شمار می‌رود.
زندان برنجه در تکاب

زندان برنجه، جاذبه‌ای طبیعی و اسرارآمیز است که در نزدیکی روستای برنجه قرار دارد. نام زندان برنجه با داستان‌ها و افسانه‌های زیادی پیوند خورده که اهالی و محلی‌ها نسل به نسل تعریف کردند. با ما در مجله دلتا همراه تا با زندان برنجه در تکاب آشنا شوید.

زندان برنجه در تکاب

زندانی که قرار است به سراغ آن برویم نه برج و نگهبانی دارد و نه میله‌های آهنی در آن وجود دارد. این مکان پیوندی از طبیعت، داستان‌ها و قصه‌های اهالی روستایی به نام برنجه است.

زندانی که راه فراری ندارد

برای دیدن زندان برنجه باید بار سفر را ببندید و راهی شمال غرب ایران شوید. به استان آذربایجان غربی بروید و مسیر شهر تکاب را در پیش بگیرید. در ۲۸ کیلومتری شمال شهر و در دهستان چمن از بخش تخت سلیمان، نام و نشان روستای برنجه یا برنجک را جستجو کنید و بعد از رسیدن به این روستا و پرس‌وجو از اهالی مهربان، زندان مخوف و اسرارآمیزی را در جنوب این آبادی خواهید دید که در مجاورت رودخانه و در آغوش دامنه‌ کوه طویله سلیمان جای گرفته است.

زندان برنجه، پدیده‌ای زمین‌شناسی

در روستای برنجک پدیده‌های طبیعی و زمین‌شناختی حیرت‌انگیزی وجود دارد که زندان برنجه یکی از آن‌ها است. این پدیده‌ها چشمه‌های طبیعی و آهکی‌ هستند که در این روستا چندین نمونه از آن‌ها دیده می‌شوند. زندان برنجه دریاچه‌ای با آب سرد و دارای گاز کربنیک است و دیواره‌ بلند و پر شیبی دارد که از لایه‌های نازک سنگ تراورتن تشکیل شده است. وجود همین آب‌های گازدار باعث خوردگی دیواره شده است و قطر آن را بیشتر کرده است. بزرگ‌ترین قطر دهانه‌ بیضی شکل زندان برنجه ۱۰۰ متر، قطر کوچک ۵۰ متر و عمق آن به ۷۰ متر می‌رسد.

جاذبه های گردشگری تکاب

چگونه به زندان برنجه برویم؟

برای رسیدن به این مکان در مسیر حرکت به سوی تخت‌سلیمان و پس از طی کردن حدود ۲۰ کیلومتر و گذر از روستاهای اغول‌بیگ و قره‌بلاغ، به دو راهی می‌رسید که در کنار روستای همپا قرار دارد. اگر این دو راهی را به‌سمت روستای برنجه که یک مسیر خاکی است طی کنید، پس از حدود پنج کیلومتر به روستای برنجه می‌رسید؛ در مسیر رفتن به زندان برنجه معادن زیادی را دل کوه خواهید دید که چشم‌نوازی می‌کنند.

بعد از رسیدن به روستا برای رفتن به پای زندان برنجه باید خودروهای خود را در روستا پارک کنید و با پای پیاده و پس از یک کوهپیمایی نیم‌ساعته و طی کردن حدود دو کیلومتر از دامنه زیبای کوه طویله، خود را به گودال برنجه برسانید.

زندان برنجه در تکاب

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند آرامگاه کوروش، اولین بنای ضدزلزله ایرانی.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۲۸ ق٫ظ

    چقد خوشگله

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

      بله همینطوره

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۲۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۲۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…