خانه بهنام، گنجینه‌ای ارزشمند در تبریز

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تبریز در طول تاریخ خود با فراز و فرودهای بسیاری روبه‌رو بوده‌ است. این شهر در دوره قاجار به شکوفایی رسید. به‌ طوری که در این دوره به‌عنوان مهم‌ترین و پیشروترین شهر ایران شناخته می‌شد.
خانه بهنام در تبریز

شهر تبریز به‌عنوان مرکز ولایت‌ عهدنشین عصر قاجار و دومین شهر پررونق کشور، از لحاظ داشتن خانه‌­های قدیمی‌، درخور توجه است. حدود ۳۰۰ خانه قدیمی ارزشمند در شهر تبریز وجود دارد. خانه‌ بهنام یکی از این خانه‌هاو جاذبه‌های دیدنی تبریز است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با خانه بهنام در تبریز آشنا شوید.

خانه بهنام در تبریز

خانه بهنام یا بهنام گنجه‌ای مربوط به سال‌های پایانی دوران زندیان و سال‌های آغازین دوران قاجار است و به‌عنوان یک خانه مسکونی ساخته شده است. اکنون بخش اداری دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این خانه مستقر است. در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، این خانه نوسازی و با نقاشی‌هایی تزیین شد. در بازسازی اخیر این خانه، تاکنون چند نگارگری ایرانی فرسکو کشف شده است که هم‌اکنون در حال تعمیر شدن توسط متخصصان هستند.

جاذبه های گردشگری در تبریز

معماری خانه بهنام

مانند بسیاری از خانه‌های قدیمی ایرانی، این خانه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است و شامل یک ساختمان اصلی، به‌عنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک به‌عنوان ساختمان ییلاقی است. ورودی این ساختمان از کوچه مشیر دفتر و از طریق دالانی در پشت خانه قدکی صورت می‌گرفته است. از سردر به هشتی و از هشتی به حیاط باغچه وارد می‌شود. طنبی بزرگ شرقی- غربی است. پنجره‌های اروسی آن با شیشه‌های رنگی به شمال و جنوب باز می‌شوند. ایوان ستون‌دار در جنوب طنبی رفیع و بلند است. ارتفاع ستون‌های ایوان شمالی معادل ارتفاع طنبی است. اتاق‌های گوشوار در طرفین طنبی قرار گرفته‌اند.

بیرونی آن شامل طنبی (هفت دری)، کله‌ای و اتاق است که در ضلع شمالی حیاط شکل گرفته‌اند. در طنبی ارسی‌دار، نقاشی‌های بسیار زیبایی بر دیواره‌ها و سقف‌ها نقش بسته است. تزیینات و نقاشی‌های موجود در طاقچه‌ها، شومینه طنبی و اتاق‌های جنبی نیز چشمگیر است.

عمارت های قدیمی تبریز

خانه بهنام کجاست؟

خانه بهنام در میدان ساعت، محله مقصودیه تبریز قرار دارد. برای دسترسی به این خانه تاریخی می‌توانید از تاکسی، اتوبوس یا خودروی شخصی استفاده کنید. همچنین با پیاده شدن در ایستگاه مترو ساعت، می‌توانید مسافت باقی‌مانده را با تاکسی یا پیاده طی کنید و به خانه بهنام برسید. در نظر داشته باشید که به‌دلیل قرارگیری خانه در مرکز شهر، ممکن است برای پارک خودرو اذیت شوید.

ساعات بازدید و بلیط خانه بهنام

خانه بهنام در کنار چهار خانه دیگر، بخشی از دانشگاه هنر تبریز محسوب می‌شود. به همین دلیل بازدید از این خانه تاریخی در روزهای فعالیت دانشگاه، یعنی روزهای غیرتعطیل امکان دارد. ساعات بازدید از ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند خانه داروغه، یادگاری زیبا از روزگاران قدیم.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۵۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۰۷ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۲ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۵۱ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…