دندان سالم یا دندان سفید؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا سفید کردن دندان، عوارضی در پی ندارد؟ آیا داشتن دندان‌هایی سفید، الزاما نشانگر سلامت دندان است؟
دندان سالم

هر صورتی با لبخند زیبا است؛ البته به شرطی که دندان سالم و تمیزی داشته باشید. تبلیغات می‌کوشند به مخاطبان خود القا کنند منظور از دندان سالم، الزاما دندان سفید است. امروزه اغلب دندانپزشکی‌ها خدمات بلیچینگ یا سفید کردن را انجام می‌دهند. این سوال جدی مطرح می‌شود که آیا سفید کردن دندان، عوارضی در پی ندارد؟ دکتر قدیر محمدی _متخصص طب سنتی_ به این سوالات پاسخ می‌دهد و تعریفی از سلامت دندان ارائه می‌کند.

مسواک زدن

دندان کاملا سفید، طبیعی نیست

بر اساس مد روز دندان‌های بسیار سفید، زیبا تلقی می‌شوند. اما آیا ممکن است کسی به طور طبیعی چنین دندان‌هایی داشته باشد؟ پاسخ منفی است. دندان‌ها بر اساس مزاج هر فرد، رنگ به‌خصوصی دارند. بنابراین اینکه بعضی شکوه می‌کنند «هر چه مسواک می‌زنم و بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنم، باز هم دندان هایم زرد هستند» حقیقت دارد. این‌که بعضی بدون سفید کردن مصنوعی، دندان‌های سفید و درخشانی دارند هم حقیقت دارد. مزاج هر کسی رنگ دندانش را تعیین می‌کند.

* صَفراوی‌ها دندان‌های سفید متمایل به زرد دارند.

* دَمَوی‌ها دندان‌های سفیدی ندارند و حالتی از زردی یا نوعی تیرگی در دندان‌هایشان به چشم می‌خورد.

* سوداوی‌ها دندان‌های تیره ولی محکمی دارند که کمتر دچار پوسیدگی می‌شود.

* بلغمی‌ها تنها گروهی هستند که دندان‌هایشان کاملا سفید است.

حتی مغز دندان هم سفید نیست

اصرار برای سفید کردن بیش از حد طبیعی دندان ها از راه های طبیعی عملا ممکن نیست. حتی اگر مغز دندان را بشکافید، خواهید دید که کاملا سفید نیست. اما برای سفید شدن طبیعی دندان روش‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها، تمیزی دهان و دندان است. هیچ‌کس نمی‌تواند دندان خراب و پوسیده سفیدی داشته باشد! بنابراین اگر می‌خواهید دندان‌هایتان سفید و درخشان باشند، قبل از هر چیز باید دندان‌هایی سالم داشته باشید. با مراجعه به دندانپزشک اشکالاتی مانند پوسیدگی را برطرف کنید. بهداشت دهان و دندان را به‌دقت و به‌شکل مستمر رعایت کنید. اگر دندان‌هایتان سالم باشند و بهداشت روزانه دهان و دندان (شامل مسواک زدن، قرقره کردن، نخ دندان کشیدن و…) را رعایت کنید، دندان۲هایتان در اوج سفیدی و درخشندگی طبیعی خود خواهند بود.
مراقبت از دندان

سفید کردن دندان باعث زردی آن می‌شود!

 

بلیچینگ یا سفید کردن مبالغه‌آمیز دندان با استفاده از روش‌هایی صورت می‌گیرد که به دندان آسیب می‌زنند. آن مواد شیمایی که در سفید کردن دندان به‌کار می‌روند، بخشی از سطح دندان را خراب می‌کنند. به این ترتیب بعد از مدتی نفوذپذیری دندان در برابر مواد رنگی و جرم‌ها بیشتر می‌شود و این بار زردی دندان بیشتر رخ می‌دهد. تکرار این کار هم هزینه زیادی دارد، هم سلامت دندان را از بین می‌برد. توصیه اکید این است که به صرف داشتن دندان و لثه سالم و تمیز اکتفا کنید و از چاله به چاه نیفتید!

توصیه‌های لازم برای داشتن دندان سالم

* هرگز با دندان چیزهای سختی مثل فندق و پسته نشکنید.

* تخمه شکستن اشکالی ایجاد نمی‌کند. ولی اگر در خوردن تخمه هم افراط شود، برای دندان مضر خواهد بود.

* از خوردن خوراکی‌های سخت که برای شکستن یا خرد کردنشان به فک فشار می‌آید، پرهیز کنید. در این مورد حتی ته‌دیگ‌های سخت و ضخیم هم می‌تواند به سلامت دندان‌هایتان آسیب بزند.

* خوراکی‌هایی که لازم است طولانی و سخت آن‌ها را بجوید، برای دندان مضر هستند. گوشت نیم‌پز یا استخوان گوشت از همین قبیل هستند.

* مواد خوراکی بسیار شیرین و غلیظ و کش‌دار مثل گز، سوهان، حلوا و خرما را به‌ندرت مصرف کنید.

* خوراکی‌های سرد و گرم را بلافاصله بعد از یکدیگر میل نکنید. بعضی عادت دارند بستنی بخورند یا _حتی بدتر_ همراه آن چای بنوشند! این کار باعث می‌شود دندان‌ها ترک بخورند و دچار پوسیدگی شوند. صبر کنید دندان به دمای طبیعی برسد، سپس سراغ خوراکی بعدی بروید. معمولا نیم ساعت تا یک ساعت بین ماده غذایی سرد و گرم فاصله بیندازید.

* بعضی‌ها برای اینکه چاق نشوند، بعد از خوردن هر وعده غذایی انگشت در حلق می‌کنند تا آن چه را خورده‌اند، بالا بیاورند. این کار باعث می‌شود اسید فراوانی همراه مواد غذایی به حلق و دهان بیاید که باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

* افرادی که دچار رفلاکس معده هستند، بهتر است برای حفظ سلامت دندان‌هایشان هم که شده هر چه زودتر درمان شوند. چون حالت ترش کردن در واقع برگشت اسید معده به دهان است و موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

* مراقب دندان‌های خردسالان باشید. به کودکان خوراکی‌های سفت و ضخیم ندهید. همه می‌دانند دندان‌های جلویی کودکان (یا همان دندان‌های شیری) در سن هفت سالگی می‌ریزند. اگر دندان بیش از موعد مقرر در اثر جویدن یا شکستن خوراک سفت بشکند، جوانه دندان آسیب می‌بیند.

* افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند به‌هیچ‌وجه نباید خوراکی‌های سفت را که به جویدن مداوم و سخت نیاز دارند، میل کنند. چون ممکن است دندانشان بشکند.

منتشرشده در همشهری تندرستی
برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامتی از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…