چند توصیه حقوقی برای کاهش ریسک معامله خودرو

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خرید خودرو از جمله افعالی است که نیازمند برنامه بلندمدت برای جمع‌آوری پول و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. بسیاری از افراد تمایل به خرید خودروهای دست دوم داشته و عده‌ای نیز خرید خودرو فابریک کارخانه را ترجیح می‌دهند. در هر دو صورت پیش از خرید خودرو باید نکاتی را مدنظر قرار داد تا در انتهای یک وسیله نقلیه قابل قبول در اختیار شما قرار بگیرد.
چند توصیه حقوقی در معاملات خودرو

خرید و فروش خودرو از جمله کارهایی است که اگر بدون شناخت و آگاهی انجام شود، ممکن است لطمات جبران‌ناپذیری را به افراد وارد کند. در این نوشتار از مجله دلتا همراه ما باشید تا با چند توصیه حقوقی در معاملات خودرو آشنا شوید.

چند توصیه حقوقی در معاملات خودرو

  •  فرقی نمی‌کند که قصد خرید از چه خودروسازی را دارد. پیش از خرید به شرکت‌ها و نمایندگی‌های معتبر آن‌ها مراجعه کنید.
  • در صورتی‌که قصد خرید خودروی دست دوم را دارید حتما با یک فرد خبره مشورت کرده و خودروی مذکور را به کارشناسان و حتی تعمیرکاران خودرو نشان دهید.
  • حتما اسناد مختلف خودرو از جمله سند مالکیت را مورد بررسی قرار داده و از اصالت و اعتبار مدارک مطمئن شوید.
  • در هنگام تنظیم قولنامه/مبایعه‌نامه شماره شاسی، موتور و پوسته سر سیلندر را با شماره‌هایی که در کارت خودرو، سند و برگه سبز آن است تطبیق بدهید. گاها دیده شده که تعدادی از افراد متقلب از سهل انگاری خریداران سواستفاده کرده و بر خلاف قانون، خودرویی معیوب را ارائه داد و در هنگام تنظیم قرارداد مشخصات یک خودرو معیوب را درج ‌می کنند.
  •  ممنوع‌المعامله بودن فروشنده را نیز بررسی کنید.
  • مهم‌ترین قسمت خرید و فروش خودرو بخش مالی آن است. توصیه می‌شود تحت هیچ شرایطی حتی برای افراد آشنا نیز  بدون در اختیار داشتن حداقل قولنامه کتبی پولی به فروشنده پرداخت نکنید.

معاملات خودرو

  • از پرداخت هرگونه مبلغی به شخص سوم در معامله پرهیز کنید. اگر قرار است پولی جابه‌جا شود باید فقط به شخص صاحب سند پرداخت شود.
  • بهترین روش این است که مباینه‌نامه (قولنامه) را در محل تعویض پلاک تنظیم نمایید و از داد و ستد مبلغ، در روزهای پیش از مراجعه به تعویض پلاک خودداری فرمایید.
  • سعی کنید پیش از خرید بیشترین آگاهی ممکن را در مورد خودرو مورد نظر خود بدست آورید. رانندگی با خودرو مذکور یا موارد مشابه می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی فرار از صحنه تصادف رانندگی چه مجازاتی خواهد داشت؟ مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۹ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …