خانه داروغه، یادگاری زیبا از روزگاران قدیم

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه داروغه از بناهای به‌جامانده از دوره قاجار و جاهای دیدنی مشهد است و در خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه واقع شده است.
خانه داروغه در مشهد

خانه داروغه مشهد از میراث فرهنگی خراسان رضوی به‌شمار می‌رود که در فاصله بسیار کمی از حرم مطهر رضوی قرار دارد که بعد از زیارت، با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید این شاهکار معماری شرق کشور را تماشا کنید. با ما در مجله دلتا همراه شوید تا با خانه داروغه در مشهد آشنا شوید.

خانه داروغه در مشهد

خانه تاریخی داروغه متعلق به محمد یوسف خان هراتی آخرین داروغه مشهد در دوره قاجار بود. این بنا توسط معماران و کارگران روس ساخته‌شده است. این خانه اولین جایی بود که در شهر مشهد صاحب حمام خصوصی شد. از دیگر فضاهای جالب‌توجه این مجموعه می‌توان به نانوایی و سرداب اشاره کرد. در کوچه داروغه، دو خانه تاریخی دیگر نیز وجود دارد.

خانه داروغه کجاست

معماری خانه داروغه

خانه داروغه را می‌توان بازمانده‌ای از آخرین مرحله معماری سنتی ایران دانست، اما درعین‌حال تاثیر هنر روس نیز در آن مشهود است. سبک ساختاری بنا، استفاده از آجرهای قالبی در شکل‌های مختلف، استفاده از کاشی‌های هفت‌رنگ، تزئینات چوبی زیر سقف‌ها، تندیس‌های گچی قالبی و تراشیده شده در نمای رو به حیاط، همه و همه نشانه‌های معماری روسی هستند.

نمای رو به حیاط ساختمان مزین به آجرهای قالبی است و در بعضی قسمت‌های آن تندیس‌های گچ‌بری شده یا قالبی همچون سرشیر، سر انسان، فرشته بالدار و … به چشم می‌خورند.

جاذبه های گردشگری مشهد

تابستان‌نشین و زمستان‌نشین

ساختار خانه داروغه در مشهد بسیار هوشمندانه است به‌طوری‌که در دو طرف حیاط، هم بخش‌های تابستان‌نشین و هم زمستان‌نشین وجود دارد.

برای تامین بخش‌های زمستان نشین در آن‌ها وسایل گرماساز گذاشته‌اند و مطبخ نیز در طبقه زیرین آن‌ها قرارگرفته است. بخاری دیواری و پنجره‌های دوجداره را از عجایب این ساختمان می‌دانند و بد نیست بدانید که اولین شومینه مشهد نیز در این خانه قرار دارد.

مشهد

در بخش تابستان‌نشین، با اتاق‌های بادگیر، حوض آب و سبک معماری کاملا سنتی مواجه هستیم. به‌طورکلی در خانه تاریخی داروغه به این مسئله پرداخته‌ شده است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند روستایی در ایران که ورود زنان به آن ممنوع است

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۳۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۰۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…