آرامگاه کوروش، اولین بنای ضدزلزله ایرانی

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروز قصد داریم به نکته‌ای جالب در مورد مقبره کوروش در پاسارگاد بپردازیم. جالب است بدانید که می‌توان پاسارگاد، آرامگاه کوروش را اولین سازه ضدزلزله جهان نامید.
آرامگاه کوروش در ایران

این‌که پاسارگاد از ۲۵۰۰ سال پیش تاکنون زلزله‌های زیادی به خود دیده امری بدیهی است. نیاکان ما از دیرباز از خطر بلایای طبیعی آگاه بوده‌اند و در اندیشه چاره برای آن‌ها بر می‌آمدند. مثال آن هم وجود سدها و آب بندهای باستانی برای اجتناب از خطر سیل است. حال کاشف به عمل آمده است که آن‌ها حتی توان ساخت ساز‌ه‌های ضدزلزله را نیز داشته‌اند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با آرامگاه کوروش در ایران که اولین بنای ضد زلزله ایران است، آشنا شوید.

آرامگاه کوروش در ایران

آرامگاه کوروش کبیر، یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان فارس و شهرستان شیراز است که در روزهای مختلف سال، در بین گردشگران متداول و پرطرفدار است.

این سازه از سنگ‌های آهکی سفید مایل به زرد که احتمالا از معدن سیوند تامین شده‌اند، ساخته شده است. آرامگاه کوروش در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی کاخ‌های پاسارگاد واقع شده است. این اثر در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان زیر مجموعه پاسارگاد در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

00aramg 1 آرامگاه کوروش، اولین بنای ضدزلزله ایرانی

مجموعه پاسارگاد

پاسارگاد، دشتی است کهن که پیشینه‌ آن به دوران پارینه‌ سنگی بازمی‌شود. در این مکان عمارات و بناهای باشکوه متعددی ساخته شده است و از آن به‌عنوان مجموعه‌ سلطنتی پاسارگارد که یادگاری از دوران شکوهمند هخامنشی است، یاد می‌شود. اما در کنار تمامی کاخ‌ها و عمارات تاریخی پاسارگاد، «مقبره‌ کوروش»، بنایی است ارزشمند که همانند نگینی در میان دیگر میراث باقی‌مانده از دوران حکومت هخامنشیان، می‌درخشد. بنای آرامگاه کوروش بزرگ در بخش جنوبی مجموعه‌ سلطنتی پاسارگاد قرار دارد و به‌ گونه‌ای ساخته شده است که از هر جهت در دشت پاسارگاد، قابل‌مشاهده است.

bsdfvds آرامگاه کوروش، اولین بنای ضدزلزله ایرانی

اولین بنای ضد زلزله ایران

مهندسان باستانی در ایران و یونان تکنیکی ابداع کردند که در این شیوه بین زمین و پی ساختمان از ماده‌ه‍ای متفاوت مانند گل استفاده می‌شد. بدین صورت هنگام زلزله یک لایه روی دیگری می‌لغزید و آسیب آن را به حداقل می‌رساند.

مسیر دسترسی

آرامگاه کوروش در منطقه‌ باستانی پاسارگاد، شهرستان پاسارگاد، استان فارس و در ضلع جنوبی مجموعه‌ ارزشمند پاسارگاد قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند صخره‌ای از جنس طلا که میان زمین و هوا معلق است

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۳۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۴۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…