جشنواره خوشمزه‌ای که پنکیک‌ها در آن تمام نمی‌شوند

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ماسلنیتسا فستیوالی است که همانند نوروز، پایان زمستان و ورود به بهار را در آن جشن می‌گیرند.
فستیوال‌ ماسلنیتسا

در این مطلب شما را با یک فستیوال‌ مهم‌ یعنی فستیوال ماسلنیتسا آشنا خواهیم کرد و به برخی از جالب‌ترین مراسمی که در این فستیوال برگزار می‌شود اشاره می‌کنیم. ماسلنیتسا (Maslenitsa) با بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت، به عنوانی، قدیمی‌ترین فستیوال اسلاوها شناخته می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید.

فستیوال ماسلنیتسا جشن دیرینه‌ اسلاوها

در ایران، زمانی که واژه اسلاو گفته می‌شود اذهان عمومی به سمت روسیه سوق پیدا می‌کند. اما نژاد اسلاو به سه شاخه شرقی، جنوبی و غربی تقسیم می‌شود که ساکنین چندین کشور آسیایی، اوراسیایی و اروپایی را در برمی‌گیرد.

ماسلنیتسا همچنین به فستیوال پنکیک هم شهرت دارد و در هفته‌ای که این جشن برگزار می‌شود در سرتاسر کشورهای اسلاو، پنکیک یافت می‌‍‌شود. البته این فستیوال شاید به نام فستیوال پنکیک شناخته شود ولی در واقع شیرینی که در این ایام پخته می‌‍‌شود، بلینی نام دارد. با اینکه بلینی نوعی پنکیک است اما تفاوتی‌هایی در ضخامت و طرز تهیه آن با پنکیک دیده می‌شود. یکی از دلایلی که نام این فستوال به پنکیک ارتباط داده می‌شود، ترجمه تحت لفظی ماسلنیتسا است که به زبان انگلیسی هفته پنکیک ترجمه می‌شود. بلینی سمبلی از گرما و خورشید محسوب می‌شود.

فستیوال ماسلنیتسا

ماسلنیتسا؛ فستیوالی برای عیش و نوش

این فستیوال ۷ روزه که در تقویم ایرانی حدودا از ۱۵ تا ۲۵ اسفند برگزار می‌شود، حدود یک هفته پیش از آغاز چله روزه یا ایام لنت (lent) است. ایامی که مسیحیان به روزه گرفتن و پرهیز کردن می‌پردازند و از خوردن فرآورده‌های گوشتی و لبنی اجتناب می‌کنند. بنابراین این ایام بهترین فرصتی است که مسیحیان خود را آماده روزه گرفتن کنند و تا جایی که می‌توانند در این ۷ روز هر خوراکی را که دوست دارند مصرف کنند! پوشیدن لباس‌های محلی رنگارنگ، استفاده‌ از ماسک‌های متنوع‌، خوردن و نوشیدن از بخش‌های اصلی فستیوال ماسلنیتسا به شمار می‌رود. البته در این جشن اسلاوها هوای فقرا را هم دارند و غذاهای خود را با آن‌ها شریک می‌شوند. طبق باور مسیحیان در ماسلنیتسا، اسلاوها نخستین پنکیک خود را باید به فقرا اهدا کنند.

فستیوال‌ ماسلنیتسا

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب از اسکی روی هندوانه تا جنگ با پرتقال! را بخوانید

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۱۱ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۳۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…