اینجا برای مهمان، درخت سر می‌برند

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عشایر عادت دارند برای مهمان مهمی که سر می‌رسد گوسفندی قربانی کنند، حال اینکه مردم مناطق کویر به جای گوسفند یکی از درختان نخل‌شان را سر می‌زنند.
درختان خرما

در شهرستان بافق از توابع استان یزد رسم بر این است تا هرگاه مهمان ویژه‌ای دارند، یکی از درختان خرما را سر ببرند و پنیر خرما را پیشکش‌ مهمان کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با درختان خرمایی که برای مهمان، سر می‌برند آشنا شوید.

اینجا برای مهمان، درخت سر می برند

بسیاری از مسائل درخت خرما مشابه انسان است و بسیاری از اصطلاحاتی که برای انسان به کار می‌رود، برای درخت خرما هم به کار می‌رود؛ برای مثال وقتی انسان بچه‌ای را به دنیا می‌آورد، می‌گوییم زایمان کرده است زمانی هم که درخت خرما خوشه در می‌آورد می‌گوییم زایمان کرده است.

هیچ‌چیز این درخت دور ریختنی نیست. خرما درون خودش یک دل دارد که داخل آن یک پنیر سفید رنگ است. این دل وظیفه غذارسانی به شاخ و برگ را دارد و خوشه خرما کل مواد غذایی خودش را از همین دل می‌گیرد. این دل خرما قابل خوردن است.

تاریخچه برداشت پنیر

زمانی که مهمانی از راه می‌رسید و چون امکان پذیرایی در کویر محدود بوده، اهالی کویر علاوه بر خرمایی که در تابستان به دست می‌آوردند، در زمستان یکی از درخت‌های نر را می‌کشتند و بعد از آنکه پوست تنه‌ آن را می‌کندند به دل سفیدی می‌رسند که پنیر خرما در آن است. طبع این پنیر هم سرد است. بعد از آنکه پنیر را به قطعات کوچک‌تر می‌برند، روی پوست نخل که به آن لیف می‌گویند همراه با شیره و سکنجبین سرو می‌کنند.

زمان برداشت پنیر

معمولا در ایام نوروز و روز ۱۳ بدر بعد از آنکه درخت‌های خرما زایمان می‌کنند، مردم به طبیعت می‌روند و درخت نر خرمایی که زایمان نکرده است را می‌کشند و از پنیر آن استفاده می‌کنند.

درختان خرما

درخت خرما یا کنده

این درخت تنه بزرگی دارد که ما به آن کنده می‌گوییم. بین کنده و ته شاخه خرما که حالت شتر مانندی دارد، تورهایی به ظرافت چسبیده که دورتا دور خرما وجود دارد که به آن لیف خرما می‌گویند. البته به زبان محلی به آن «سیس» می‌گویند. این سیس قدرت اشتعال بسیاری دارد و به عنوان آتش‌زنه هم از آن استفاده می‌کنند. از لیف خرما صنایع دستی درست می‌کنند و یا پادری هم می‌بافند. عده‌ای معتقدند اسم بافق از کلمه بافته گرفته شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب تنه این درختان عجیب‌وغریب تبدیل به رنگین‌کمان می‌شوند! را بخوانید

 

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۰:۲۸ ق٫ظ

    چه حیف

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ق٫ظ

      دقیقا

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۱۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۰۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…